Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Ändra kundreferens på skickad faktura

av Anonymous

Jag undrar om man kan justera delar av  en faktura i efterhand och skicka den på nytt? Varför? Jo, nu när fler företag går över till automatisk behandling av fakturor så är kundreferensen extremt viktig för kunden. Men om vi får en felaktig referens av kunden så vägrar de behandla fakturan trots att det är de som gjort fel. Och om fakturan består av kanske 100 artiklar med serienummer är det inte speciellt kul att göra om hela fakturan bara för att justera kundreferensen. 

Vi fick lära oss vid start med Visma.net att man måste kreditera fakturan - leverera in varorna - göra en ny order - leverera ut varorna - göra ny faktura. Extremt jobbigt. Eller har någon tips på ett annat tillvägagångssätt?

Tackar på förhand

8 SVAR 8

av Kristian Mårtensson

Hej @Anonymous !

AutoInvoice, under Faktura åtgärder, kan du klicka på Sänd på nytt för att skicka om fakturan med samma eller ändrad mottagarinformation.

Referensen justerar du enkelt genom att välja eFaktura, operatören INEXCHANGE och ange sedan korrekt referens och klicka på knappen Skicka om faktura.


Skärmavbild 2021-08-16 kl. 13.56.25.png

 

Källa:
https://community.visma.com/t5/Nyheter-for-Visma-net-ERP/Version-8-61-0-av-Visma-net-ERP-har-slappts-idag-17-8/ba-p/398463

camilla71
CONTRIBUTOR ***

av camilla71

Man kan gå in i inexchange och ändra referensen där och skicka om fakturan eftersom den oftast fastnar där när referensen är fel.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för svar! Lyckades dock inte ändra referensen hos Exchange. Har mailat deras support. Finns det inget sätt att ändra fakturan i AutoInvoice i Visma.net och skicka om därifrån? Har försökt utan att lyckas. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tyvärr funkar det inte att ändra via inexchange eftersom vi använder AutoInvoice i Visma.net. Så nu är frågan om någon vet hur man ändrar en faktura i Autoinvoice och skickar den igen. Om det nu går...

camilla71
CONTRIBUTOR ***

av camilla71

Vi använder också Autoinvoice i Visma.net men hos mig går sedan fakturan till inexchange som skickar faktuan vidare ut till kund som e-faktura. Vi har haft problem med våra kommunala kunder att fakturan stannar eftersom referensen inte kommer med. Då har jag kunnat gå in på mitt konto i inexchange och fånga upp dessa fakturor, (får mail när någon inte går iväg som den ska), Jag fyller i referensen och skickar igen. Lite extra jobb men vi får iväg fakturan rätt i allafall

 

Tycker det borde vara lika för dig.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för svar!

Jag har varit i kontakt med supporten på Inexchange och de säger att det inte funkar för oss  eftersom vi inte har avtal med dem. För närvarande har vi så få e-fakturor så kostnaden blir för stor för att skaffa avtal.  Därför hade det varit bra för företag med få e-fakturor om det gick att ändra i Autoinvoice.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Om du har inloggning till ditt webbkonto hos InExchange, vilket du ska ha utan extra avtal,  så ändrar du och skickar om där. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

OK, då hade den jag var i kontakt med ingen aning om det. För han sa att jag inte  kunde göra ändring hos dem utan att jag var tvungen att ta det med Visma. Jag får kontakta dem igen! Tack!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här