Mina produkter
Hjälp
Pär-Erik
CONTRIBUTOR **

Automatisk matchning av kundinbetalningar

av Pär-Erik

Är det någon som kan förklara hur man får kundinbetalningar att matchas automatiskt mot rätt faktura? 

Vi har hård ocr kontroll + kontrollsiffra, men den gäller bara för manuella inbetalningar och 99% av kunderna betalar givetvis på fil. 

Vad ska man ha för inställningar hos BankGirot respektive Visma.net?

 

/ Pär-Erik

 

4 SVAR 4
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Det finns nog lösningar på det. Dels "Tillåt matchning av kreditfaktura" och inställningen "Automatisk delning av buntbetalningar från kunder per kund". Jag tror att det ska lösa ditt problem så det kan vara värt att testa.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Du ska ju ha tjänsten OCR Referenskontroll hos banken och det bör du ha om du har hård kontroll. Om 1% betalar manuellt behöver du ju inte ha hård kontroll egentligen. Om du tittar i rutinen Importera kundinbetalningar. Har du OCR-nr i kolumnen för OCR eller ligger det i kolumnen för fakturanummer? Det är numret som ligger i Fakturanummerfältet som matchas och då får det inte vara vare sig OCR eller något annat där.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Pär-Erik
CONTRIBUTOR **

av Pär-Erik

Vi är relativt nya på Visma.net och har fått lära oss att använda "Behandla kundinbetalningar". Rutinen "Importera kundinbetalningar" har jag inte sett förut. 

Vårt problem har löst sig någorlunda vilket berodde på en felinställning. Därremot så fungerar det fortfarande inte om vi har många inbetalningar från samma kund och bland dem finns en kredit som har utnyttjats. Då måste samtliga inbetalningar behandlas manuellt, vilket ibland kan vara vara närmare 100 st. 

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Har du så passa många som 100 per dag från samma kund så är det en naturligtvis en utmaning. Överväg att använda funktionen Hämta öppna poster och skicka sedan kontoutdrag till kunden. I Importera kundinbetalningar ser du vilken information som inkommit via AutoPay. Det är här du ser vilken data du fått och om det är rätt eller fel, men du behandlar inget härifrån.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här