Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Automatisk trigger av regler på kontoutdrag

av Kristofer_

Hej!

 

Jag har byggt lite regler under Behandla kontoutdrag. Vi har ett bankkonto där pengar från vår kortinlösare kommer in, och ett där motsvarande från Swish kommer in. Jag har byggt regler som bokar in inbetalningarna på ett "avräkningskonto" som vi sedan kvittar fakturor mot.

 

Ett problem jag har är, att om det finns någon kundfaktura på samma belopp, triggas inte regeln automatiskt. Då måste jag gå in och kryssa i kryssrutan under Skapa betalning. Då triggas regeln.

 

På dessa två likvidkonton kommer aldrig betalningar från kundfakturor in. Jag vill att regeln skall triggas på allt.

 

Någon som har koll på hur men löser detta?

6 SVAR 6
tega
CONTRIBUTOR *

av tega

Hej igen, det räcker med om du kan lägga en skärmdump här på en av dina regler. 🙂

 

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Ted, 

 

När du får dina kontoutdrag från banken. Står det då SKK VETERINÄRAVD i beskrivningen? 

test kontoutdrag.png

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
tega
CONTRIBUTOR *

av tega

Ja, det står det.

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Ted, 

 

Jag testade att göra en regel som din ovanstånde. test konto 1.png

 

Motkonto hämtas från betalningstypen. Vill du ha moms på detta ska du även fylla i Zon/Kategori. 

Går jag sedan till behandla kontoutdrag. Där klickar jag på matcha automatiskt. 

Har raden samma beskrivning som min regel så kommer dessa att matchas. 


Dock som Kristofer tidigare ha nämnt om det ligger fakturor med samma belopp så kommer de inte matchas automatiskt. Då måste du aktivt klicka på skapa regel (då kommer dock reglen väljas automatiskt) 

 

Hur ser det ut för dig när du gör det? 

matcha.png

 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Kan nämnda att det problem jag inledde denna tråd med - att regler ej triggas om det finns öppna fakturor på samma belopp - är bekräftat av Visma som en bugg.

tega
CONTRIBUTOR *

av tega

Hej!

 

Jag har svårt att få reglerna att triggas, har för mig att man skulle skriva " eller * eller _ på något sätt för att få träff på uttrycket man söker efter.

 

I exemplet så vill jag alltså få träff på den exakta texten "SKK VETERINÄRAVD" som kommer i fältet Transaktionsbeskrivning på kontoutdraget.

 

Ted

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här