Mina produkter
Hjälp
Niklas Svensson
CHAMPION *

Begärd den-datum ändras när vi kopierar QT till SO?

av Niklas Svensson

Hej,

 

När vi skapar en Offert (QT) med Begärd den-datum en vecka fram i tiden och sedan kopierar offerten till order ändras Begärd den-datumet till dagens datum på försäljningsordern. Är det någon som hittat en inställning som innebär att försäljningsorder "ärver" det datumet som är satt på offerten?

 

Mvh Niklas

4 SVAR 4
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎29-03-2021 22:06 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej Niklas, 

 

Kopierar du och klistar in enligt ovan får du med dig allt, men du får inte med dig länken till Offerten som jag tror du efterfrågar också. Denna kommer om du kopierar order via åtgärder. 

 

Vet inte om detta är av desgin eller att det är ett fel men fältet har standard att sätta dagens datum. Dock vid kopiering (under åtgärder) kan man tycka att den bör hämta samma datum som ursprungsordern.  

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Niklas Svensson
CHAMPION *

Hej Isac,

 

Tack för svar. Själv kan jag tycka det är lite märkligt att man vill ändra på det datum man kommit överens som leveransdatum med kunden när man kopierar offerten till en order. Får hoppas Visma lägger till in inställning som gör att vi slipper ändra datumet varje gång vi koperar offerten till order.

 

Mvh Niklas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Niklas! 

Jag vet inte om den inställningen finns, men ett alternativ är att kopiera offerten, skapa ett SO och sedan klicka på klistra in. Då blir det rätt datum. Se nedan: 

 

2021-03-29 13_36_26-Order.png2021-03-29 13_37_15-Order.png

 

Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej,

 

Jo det är ju en lösning men får man med sig ursprungsordern på den "nya" order man klistrar in då?

Finns ju ett fält som visar ursprungsordern så man enkelt kan se vilken QT ordern är skapad ifrån.

 

Mvh Niklas

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här