Mina produkter
Hjälp
JohannaIv
CONTRIBUTOR *

Betalningsförslag och kassarabattdatum

av JohannaIv

Hej,

 

Kassarabattdatum ställer till det när man ska ta ut betalningsförslaget.

 

Om en leverantörsfaktura har en förfallodag färre än betalningsvillkoret upplagt på leverantören, så får den betalningsdatum samma som kassarabattdatum och inte förfallodatum. Vanligt förekommande på exempelvis hyresvärdar.

 

Leverantören har betalningsinställning Betalning på: Förfallodatum under Betalningsfliken.

Jag kan se att man kan välja mellan förfallodatum och rabattdatum och vi har valt förfallodatum. Ändå sätts betalningsdatum till samma som kassarabattsdatum. Det kan ju inte vara rätt?

 

Stor risk att betalningar blir för försenade pga detta. Jag har listat ut ett sätt att få med dem i betalfilen, men då måste man vara uppmärksam att betalningsdatum behöver ändras.

Jag förutsätter att det blir betalningsdatum  som sätts i betalfilen till banken och då blir fakturorna för sent betalda.

Vad jag för står måste man gå in på respektive faktura och ändra rabattdatum för att betalningsdatumet ska bli rätt, dvs förfallodatum.

1 SVAR 1
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ett tips är att testa från och med 19 Februari om detta eventuellt är löst efter release av nya versionen 8.19.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här