Mina produkter
Hjälp
Birgit Lönn
CONTRIBUTOR *

Export av SIE-fil typ 4 till Visma bokslut

av Birgit Lönn

Hej! 

 

Undrar om det är någon fler som använder sig av Visma Bokslut? Får nämligen problem med å, ä och ö vid import av SIE-filen typ 4 med transaktioner som jag har exporterat från Visma.net. Filen ser okej ut men när man har importerat den så blir det konstiga tecken istället för å, ä, och ö. Om jag däremot har exporterat en fil från bokföringsprogrammet Visma e-ekonomi så blir det korrekt.

 

Vänliga hälsningar Birgit Lönn

3 SVAR 3
Birgit Lönn
CONTRIBUTOR *

av Birgit Lönn

Toppen, ja nu fungerar det efter den senaste versionen!

 

Hälsningar 

Birgit Lönn

av Monika Andersson

Hej Birgit,

Jag har haft samma problem, men senaste SIE-filen jag hämtade gick att läsa in utan problem. Jag testade att uppdatera med ny SIE-fil i redan skapat bokslut och även här uppdaterades alla benämningar. (Såg bara till att jag hade samma uppgifter i båda systemen).

Lycka till!

Mvh,

Monika

Godkänd lösning
Joakim Arvidsson
VISMA

av Joakim Arvidsson

Hej @Birgit Lönn!

 

Detta är en ändring som har gjorts i den senaste versionen (8.41) som släpptes denna veckan. Nedan är klippt från de release notes vi har lagt ut.

 

"Earlier, the use of a wrong character set for the SIE file export (GL40100S) caused the appearance of Swedish special characters. This has now been fixed and the used character set is IBM Extended PC 8-bit ASCII (codepage 437)"

 

Enligt den SIE-standard som är satt så hanteras inte Å,Ä och Ö. Det är alltså korrekt att konstiga tecken visas i den exporterade filen. Du kan läsa mer om detta i dokumentationen från SIE-gruppen här.

 

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här