Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Från observationskonto --> betalningsmärka en kundfaktura

av MarisMadi

Hej

 

Vi har mottagit en okänd inbetalning som vi kunde inte reda ut och placerade tillfälligt på observationskonto pga. månadsbokslutet var jag tvungen att stänga månaden. 2 månader senare vet vi att den inbetalningen är för en äldre faktura. Nu kommer min fråga: Hur man bokför bort från observationskontot och samtidigt behöver jag betalningsmärka en kundfaktura. Hur jag löser detta på bästa sätt? Tack på förhand

 

Det som jag gjorde fel att jag la till obs konto vilket får ej göras (jag är rätt så ny i visma.net) . Jag bör ha gjort: lägga betalningen under kundinbetalningar, utan att länka mot en faktura. Välja kund och sedan skriva in belopp under betalt belopp och frisläpp. Om man hittar kundfaktura att matcha med går in på kundinbetalningar-->väljer samma kund --> genom att trycka på + knappen lägger till faktura som ska betalningsmärkas.

 

 

3 SVAR 3

av Isac Falkenberg

Hej, 

Om du vill stänga din kundfaktura måste vi skapa upp en kundinbetalning, för att kunna matcha denna mot kundfakturan. 

Det korrekta då bör vara att du vänder ditt verifikat mellan 1799/1930. 

Det blir då K1930 och D1799. 
När du skapar upp din kundinbetalning blir det D1930 och K15xx 


__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy

av Isac Falkenberg

Hej, 

Vilket konto har du bokfört mot observationskontot? 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

av MarisMadi (Uppdaterad ‎18-11-2022 08:45 av MarisMadi )

Hej Isac

 

Jag bokförde inbetalningen mot 1799 dvs. 1930 D 1000 kr och 1799 K 1000 kr. Nu måste jag bokföra bort de 1000 kr från 1799 och länka till en kundfaktura (betalningsmärka). Obs den månaden när betalningen kom in är redan stängd då kan jag inte reversera en matchning dvs. på kundinbetalningar -->historik -->reversera motpost.  Matchningen blir reverserad och status på betalningen blir igen öppen att jag kan betalningsmärka rätt kundfaktura. Så kan jag göra om månad är öppen. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här