Mina produkter
Hjälp
Pär Svärd
VISMA

Full kontroll på inköp och lager!

av Pär Svärd

När jag tidigare fått förfrågningar gällande hantering av inköpsfunktionalitet så har det ofta handlat om lageroptimering och kapital rationalisering, och hur man på bästa sätt skall hantera sina beställningspunkter och beställningskvantiteter. Nu finns det ju ett antal olika principer att jobba efter och jag tänkte bara kort att redogjöra för några här nedan, och som numera finns möjliga att aktivera i vårt molnbaserade affärssystem Visma.net


Endast försäljning

Här ställer vi in systemet så att inköpsförslag skapas med hänsyn tagen till vår orderstock. D.v.s att systemet skapar ett inköp som täcker upp behovet för 100%-ig leveransförmåga för samtliga ordrar och restordrar.

För att beräkna om en artikel ligger under beställningspunkten och skall tas med i ett beställningsförslag görs följande beräkning: Antal i lager - (allokerade artiklar + restnoterade artiklar)


Min/Max

Den här metoden är enkel att implementera och underhålla.När en artikel understiger sin beställningspunkt, föreslår systemet att beställa upp till max lager. Här tar man hänsyn till tillgängligt antal artiklar.


Fast beställningspunkt

Här anger vi själva en fast beställningspunkt och en egen beställningskvantitet. Systemet kommer sålunda att ge förslag på inköp motsvarande beställningskvaniteten när lagret understiger beställningspunkten.



Säsongsanpassning

Men hjälp av säsongsanpassning så har vi möjlighet att låta beställningspunkten variera periodvis motsvarande en faktor som vi anger. Fungerar utomordentligt för företag med hög och lågintensiva perioder under året där max/min lagret behöver justeras för att hålla optimal leveransförmåga.


Glidande medelvärde

Här har vi möjlighet att låta beställningspunkterna flyta i systemet, baserat på historisk försäljning. Vi kan själva ange vilken period som skall ligga till grund för beräkningen. Här bör man dock vara observant på om tidigare onormala händelser inträffat under perioden, t.ex avvikande stora order eller andra transaktioner som man önskar exkludera från beräkningen.


Det finns som sagt goda möjligheter att ta kontroll över lager och inköp och vi är glada att vi kan erbjuda våra kunder en mycket god flexibilitet vad det gäller området inköp/lager

 

Läs mer om Visma.net logistics och ladda ner vår guide här.

3 SVAR 3
Jens Skoog
CONTRIBUTOR ***

av Jens Skoog

Skulle vilja fördjupa mig i glidande medelvärde mm om hur inställningar görs och var. Kan du skicka ngt kring detta ?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous
parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

Hej, var finns guiden? Hittar den inte på länken!?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här