Mina produkter
Hjälp
lundstedt
CONTRIBUTOR ***

Importera avskrivningshistorik på anläggning

av lundstedt

Vi arbetar med att läsa in anläggningar från ett tidigare ekonomisystem till Visma. Vi har där inte skrivit av alla tillgångar i jämn takt över alla perioder under alla år. Vi skulle vilja få med denna avskrivningshistorik till Visma, och jag tänkte att det går att importera genom importscenario.

 

Vi har redan anläggningarna i Visma, och ska bara läsa in avskrivningshistoriken bakåt i tiden. Det verkar finnas möjlighet att skriva/uppdatera detta på anläggningen via importscenario.

 

Vid import får jag dock bara felmeddelanden och det är för att det verkar som att Visma försöker skapa upp en ny anläggningstillgång istället för att använda befintlig och skriva in avskrivningshistoriken? T.ex. felmeddelande "Object reference not set to an instance of an object".

 

Är det någonting som är felaktigt inlagt i mitt importscenario?

lundstedt_0-1641549775694.png

 

2 SVAR 2
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Har du läst in anläggningar utan att du tagit hänsyn till den ackumulerade avskrivningen och senaste avskrivningsperioden så lär du inte kunna justera detta i efterhand. Då blir det nog dessvärre att göra om och göra rätt. Det är inte helt trivialt att läsa in historiska anläggningar. Din Visma.net partner bör kunna hjälp dig med detta.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
lundstedt
CONTRIBUTOR ***

av lundstedt

Den ackumulerade avskrivningen är inlagd i systemet tillsammans med senaste avskrivningsperiod, så det verkar vara korrekt och balanserna är rätt från då vi tog in anläggningarna i Visma.

 

Det vi är ute efter är att kunna se hur inventarien har skrivits av även innan vi förde in den i Visma. Det går förvisso att göra genom att titta bland verifikationerna, men det finns en ganska tydlig överblick i "Avskrivningshistorik" på inventarien där vi skulle vilja få in överblicken. Denna stämmer inte nödvändigtvis med hur inventarien faktiskt har skrivits av i tidigare system.

lundstedt_0-1642521393591.png

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här