Mina produkter
Hjälp
linneamann
CONTRIBUTOR ***

Kan ej annullera en leverantörsbetalning

av linneamann

Hej. 

Ibland gör systemet en leverantörsbetalning, men fakturan ligger fortfarande som "öppen".

Då brukar man kunna annullera betalningen och korrigera detta manuellt. 

Denna gång kan jag ej annullera, systemet varnar "Fel: Annullerad betalning måste ha samma referensnummer som den annullerade betalningen."

Problemet är att jag ej vet vad referensnumret är för något, någon som vet hur jag skall göra?!

Då jag ej vet om detta är en bugg i Visma eller ej, började jag att skriva här. 

4 SVAR 4
Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Först testa om du kan skriva in samma betalningsreferens som du hade på betalningen på din annulering. 

 

betal ref.png

Om det inte fungerar eller din betalningsreferens var tom på din ursprungliga betalnig kan du testa nedanstående. 

Testa att gå in på betalningsmetoden 

Bank/livkidhantering -> Egenskaper -> Betalningsmetod

Välj den betalningsmetoden du vill använda

 

Välj sedan den betalningsmetod du vill använda. 

Gå till Inställningar för leverantörreskontran och kryssa ur använd unik betalningsreferens. 

Klicka sedan på spara. 

 

Där efter bör du kunna frisläppa din annulering (via att skriva in vilket refnummer du vill). 

När du frisläppt din annulering så glöm inte att gå tillbaka och bocka i bocken använd unik betalningsreferens igen. 

betalref 3.png

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Eva-M
CONTRIBUTOR ***

av Eva-M

Nu har jag lyckats annullera, jag annullerade som den var, Förskottsbetalning / Betalningsmetod 01. Jag kunde inte göra några ändringar i fältet för betalningsmetod så det fick stå kvar.

Dock kan jag inte frisläppa den annullerade förskottsbetalningen då jag får felmeddelande: Enhet kan inte vara tomt för '1480'.

linneamann
CONTRIBUTOR ***

av linneamann

Stort tack, nu fungerade det! 

Godkänd lösning
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Linnea. Markera gärna Isacs svar som "Lösning".


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här