Mina produkter
Hjälp
Anders99
CONTRIBUTOR ***

Konsulterfarenheter

av Anders99

Hej!

Vi har nu varit kunder till Visma.net i ungefär 1,5 år. Vi driver en "medelstor" webbhandel (omsättning ca 15 milj, snittorder 1500kr).

Inför valet av nytt ERP-system gjordes stora efterforskningar om vilket system som kunde leverera de krav vi hade för att ta steget till något nytt. Det är ganska enkelt när man startar ny verksamhet men när man står där mitt i en stark tillväxt är det inte lika lätt att implementera att nytt affärssystem! Så vi ville vara relativt säkra på att vi gjorde ett bra val, därav fysiska möten med 3st olika leverantörer som på pappret hade det som vi krävde. Vi gjorde en rejäl behovsbeskrivning med detaljerad kravspec. (12 sidor tror jag det blev).

Efter en urvalsprocess stod det klart att, på pappret, Visma Net kunde leverera ett system som var möjligt att göra "vad man vill med" och automatiseringsgraden kunde göras hög. Men vi var lite frågande till att man inte ville släppa in oss i ett testbolag av något slag för att klicka runt. Hur som helst så tyckte vi ändå Visma Net kändes rätt (vi kunde inte gå på något annat än känslor tyvärr) så vi kontaktade ett par konsultfirmor då det är via dem man måste gå för att kunna köpa Visma Net.

Vi har träffat ett par olika men valet föll på Exsitec. Vi visste fortfarande väldigt lite om systemet men deras prisbild kändes rätt. Efter ett otal möten och omformuleringar av deras mer eller mindre standardavtal fick inskrivet ett par olika tillägg som var viktiga för oss och vi kunde påbörja uppbyggnaden hösten 2018. 

Det tog inte många veckor innan Exsitec började äska mer pengar för saker som vi trodde ingick i grundavtalet. Det handlade om bl.a en Unifaun koppling som tydligt ingår i grundavtalet men där Exsitec fann diverse sätt (man visade verkligen kreativitet i ämnet) att komma runt grundavtalet och därmed klämma oss på mer pengar för något som tydligt ingick i avtalet. Vi stretade emot en aning men kände att vi måste ju bli klara med uppsättningen så vi kan gå live som planerat när det nya räkenskapsåret tar sin början (20181101). Så vi bestämde oss för att betala de extra kostnaderna. Det landade på ungefär +50% för sådant som vi trodde vi avtalat kring i grundavtalet. Några punkter betalades utöver grundavtalet där vi helt enkelt önskade en uppdatering.

Tiden gick och mina medarbetare började lära sig mer om hur systemet fungerade och supporten var knapp från Exsitec så varje gång något var lite mer komplicerat att lösa kom det ett estimat om kostnad för att lösa. Det var mycket i vår värld enkla systemuppsättningsfrågor och det tog inte så många månader för mina gubbar att förstå systemet och därefter kunde vi lösa de flesta systemproblem själva. Det gick både snabbare och var BETYDLIGT billigare att göra det själv.

I början av 2019 körde vi igång live och utåt sett var allt nytt och modernt, ny webbshop (Magento 2) och kopplingar till Visma Net osv. Kanon! MEN, automatiseringsprocesserna hade knappt påbörjats, det var nästan inget som gjordes automatiskt och att jobba manuellt i Visma Net är ju dödens långsamt... som ni säkert vet. Vi kämpade på internt och framåt sommaren kom då det som vi hade väntat på länge, bankkopplingen till Swedbank. Exsitec tog kontakt och ville påbörja implementation av denna. Bra tänkte vi och då kom det där berömda "estimatet" igen trots att det, återigen, står väldigt tydligt att en bankkoppling ingår i grundavtalet. Då sa vi "STOPP" och sedan blev det helt tyst fram till vintern (19/20) då en solklar systeminställningstabbe uppdagades när skatteverket började ställa frågor kring vår import som blivit helt fel inställd så våra momsrapporter angav fel belopp i fel ruta (för import). Detta var en miss från Exsitec. Jag som VD började vi detta laget tappa förtroendet helt så jag började engagera mig och tala med Exsitecs ledning om våra erfarenheter. Deras VD var tillmötesgående och erbjöd direkt en möjlighet att skicka konsulter till oss för att reda upp deras misstag med importinställningarna. Vi hade då en dialog där vi kom fram till att det var bättre de fokuserade på att "leverera klart" enligt avtal. Vi hade redan själva ställt om systemet gällande importproblemet. Sagt och gjort Exsitec skickade en konsult till oss som satt en dag med två av mina medarbetare för att gå igenom flödena så att vi kunde få klart systemet som det var tänkt. Dagen gick bra med god förståelse från Exsitec och en god förhoppning om att vi nu skulle få det system vi avtalat kring.

En vecka senare damp ett mail ner där man önskade 2-3h debiterbara timmar för att ta fram ett estimat för vad kostnaden för att implementera de saker man pratat om under mötet med konsulten hos oss. BOOM tillbaka till ruta ett! 

Så nu är läget sådant att vi försöker få Exsitec att, snart 2 år efter avtalets undertecknande, leverera det som finns med på avtalet.

Jag vill med denna tråd skapa en resurs för er andra Visma Net använder för att enklare förstå vilka konsultfirmor som är bra på vad.

Är det någon av er läsare som kan rekommendera ett rakryggat konsultbolag där man står för det man avtalar och är rimliga när man hamnar i en "gråzon" och kanske är beredda att både ge och ta en smula?

Sökord:

Välja Konsultfirma, konsult, konsulter, Exsitec, konsultbolag

6 SVAR 6
Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Hej,

 

Mitt inlägg här vänder sig främst mot användare av Visma Net där man kan utbyta sina erfarenheter av olika konsultfirmor för att göra det enklare att hitta rätt partner.

 

Alla som läser här har ju redan valt sitt system så det är ju just konsultvalet som kan ändras över tid och beroende på vilka konsulter som är bra på vad. Likaså kan Visma Net användaren se hur andras erfarenheter varit inom olika problem.

I vårt specifika fall har förhandlingarna låst sig då Exsitec hellre lägger tid på diskussioner och möten istället för att se till så jobbet blir gjort. Vi har säkert lagt 20-25h i olika möten, mest på telefon med deras säljare men även fysiskt en hel dag (två av mina gubbar satt en hel dag med deras konsult utan att det gav oss något, trots utlovad hjälp). Det ter sig uppenbart för mig att säljorganisationen växt ifrån systemteknikerna inom Exsitec. Alltså finns inte resurser som kan "göra jobbet" utan enbart resurser för att försöka sälja andra lösningar som inte finns i avtalet. Vi försöker bara få gjort de saker som finns i avtalet, vi kräver inget annat. 

rosannalundgren
CONTRIBUTOR ***

av rosannalundgren

Hej Anders!

 

Vi lämnade nyligen en konsultfirma, med erfarenheter som inte låter helt olika dina (dock en annan firma). Den partnern implementerade vårt Visma.net för ca 3,5 år sedan. 

 

Vi bytte till Treviga som vi hittills är väldigt nöjda med! (Vi bytte för ca 2 månader sedan). Erfarna konsulter och de är i alla ärenden väldigt tydliga med vad som blir ett supportärende och vad som blir konsultärenden. 

 

En fråga till Visma - är ni intresserade av användarnas åsikter kring hur era partners sköter samarbetet? 

Då dialogen flyttats till mer direkta forum stänger vi härmed denna tråd för ytterligare kommentarer.  Vi mäter kontinuerligt hur nöjda våra kunder är; Både med produkten, våra partners och hur vi hanterar ärenden. I höstas gjorde vi ett utökat projekt inom Service Design, där hela kundresan mappades upp efter intervjuer med kunder och partners. Vi kommer att inom kort publicera ett inlägg om det projektet.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Anders,

 

Vi kan väl ta ett samtal kring detta. Vår upplevelse skiljer ju en bit från din, men det som inte skiljer är att vi väldigt gärna vill ha er som en nöjd och framgångsrik användare av Visma.net, med oss eller någon annan partner. Jag är beredd att gå mycket långt i ansträngning och investering för att få er till en nöjd kund till oss men jag tycker också vi måste hitta en överenskommelse där vi är överens om att allt inte är hundra procent entydigt eller vårt fel. Om vi till exempel delar på kostnaden är det helt okej för mig. Tyvärr är avtalet för otydligt för att ge vägledning om när vi skall anses vara klara. Vi har försökt lära oss att bli tydligare i avtal och sätta rätt förväntningar, som en konsekvens av detta. Igen, jag vill gärna få er framgångsrika och nöjda om möjligt.

//johan kallblad (tillmötesgående VD)

Lisa Karlén
PARTNER

av Lisa Karlén

Hej Anders,

Det var väldigt tråkigt att höra. Vi jobbar hårt för att få nöjda kunder. Du får gärna höra av dig till mig. Lisa, Supportansvarig Exsitec 0703-429768. 


Lisa Karlén
Konsultchef
Exsitec AB

av Maria Tufvesson

Hej Anders,

Så tråkigt att du inte är nöjd med din partner. Jag vet att ni har en pågående dialog men ring mig gärna så kan vi prata vidare. Du når mig på 010-141 27 42.


Maria Tufvesson
Visma Software AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här