Mina produkter
Hjälp

Kontoutdrag från Handelsbanken- Valutadatum används istället för bokföringsdatum

av Andreas Nilsson1

Vi har upptäckt att i filerna som kommer till AutoPay från Handelsbanken används sedan mitten av februari (?) Valutadatum i stället för som tidigare Bokföringsdatum när Visma tar hand om bokningarna. Det gör att kontoutdragen inte stämmer vid t ex månadsskiften.

 

Vad vi kan se gäller det bara Handelsbanken. Någon annan som stött på problemet, och hur löser ni det i så fall?

3 SVAR 3
Wictoria Hagström
CONTRIBUTOR ***

av Wictoria Hagström

Vi har samma problem och har fått veta att Visma felsöker detta. Anmälde detta i slutet av februari så jag hoppas det kommer en rättelse på detta snart. Varje dag så tar jag bort matchningarna i "behandla inbetalningar" och sparar. Går sedan in i "Importera kundinbetalningar" och ändrar datum på alla rader och sparar. Då blir det rätt i "behandla"-listan och kan jobba i den listan som vanligt. 

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Jag har samma problem. Visma håller på och ska fixa det kan nog räkna med en 1 månad framåt enligt min partner.

I "behandla kundinbetalningar" så döljer jag alla inbetalningar som skett. 

I "behandla kontoutdrag så står det rätt datum. Behandlar dom som går där (som inte har fler inbet i samma bunt) och gör resterande manuellt genom att ta gå till fakturan och bokföra inbetalningen. Det tar en del tid när det är många inbetalningar.

Som tur är så lägger sig utbetalningarna rätt 😃

 

 

Tack för bra information

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här