Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Korrigera verifikationer

av Anonymous

I senaste versionen av Visma.net Financials kom det ny funktionalitet för att korrigera felaktiga verifikationer. På ett enkelt sätt kan du boka om då t ex en kostnad har hamnat på fel konto eller kod-del. 

Funktionen ligger som en rutin under Redovisning - Rutiner - Återkommande - Korrigera verifikationer. Här kan du söka fram en eller flera transaktionsrader och enkelt korrigera det som blivit fel. Systemet skapar då en ny transaktion som reverserar den felatkiga bokningen och samtidigt skapar en ny rad med de rätta värdena. 

Som alternativ till att gå direkt till rutinen kan du gå till en verifikation under Redovisning - Arbetsyta - Verifikationsregistrering, hämta upp den transaktion du vill korrigera och sedan välja Åtgärder - Korrigera. Du flyttas då till rutinen med den aktuella verifikationen framläst. 

Hoppas att denna nya funktionalitet kan komma till nytta!

7 SVAR 7
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej

Då ska jag försöka titta på vad det kan bero på. 

 

Mvh

Cecilia

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hejsan, 

 

När jag korrigerar en verifikat så får jag inte en ny verifikationsnummer utan ny buntnummer och verifikationsnummer hoppar över så det händer ganska offta att en ver. nummer saknar vilket våra revisorer inte tyckte om. Antar att det har med inställningar att göra men jag hittar inte var någonstans man kan ändra på det? 

 

Tack på förhand!

Hälningar

/Daria

av Anders X Nilsson

Hej,

För att inte få hål i verifikatserier måste arbetsböcker användas. I befintliga företag kan du få hål i verifikatserier trots att du använder arbetsböcker om du gör reverseringar eller korrigeringar av verifikat. För att undvika detta måste följande inställningar göras:

  1. Skapa en ny nummerserie (BATCHGL) för buntar som används vid reverseringar och korrigering av verifikationer.
  2. Skapa en ny arbetsbok (REVERSHB) som skall användas för reverserade verifikationer
  3. På alla andra befintliga arbetsböcker skall den nyss skapade arbetsboken användas som Reverserad arbetsbok.
  4. I fältet Bunt (löpnr) under inställningar i Redovisning byt ut VOTRANS mot den nya nummerserien (BATCHGL). 

Läs mer i dokumentet Undvik_hål_i_verifikatserier som du hittar i mappen Utbildningsmaterial.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Cecilia,

Hoppas midsommar var till belåtelse. 

Tack för info, men märker tyvärr ingen skillnad idag. Fortfarande samma felmeddelande ifall jag försöker korrigera från en verifikation, och saknar menyvalet. 

 

Mvh Emil

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej

Vi har nu fått besked på att det behövs en service patch för att åtgärda problemet för de kunder som tyvärr ej kan se den nya funktionen för att korrigera verifikat. Denna patch kommer köras i helgen så till på måndag ska det vara löst.

 

Glad midsommar!

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Emil

Vi undersöker vad det beror på att en del kunder ej kan se de nya menyvalen och använda funktionen. Återkommer direkt till dig när vi har en lösning.

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Cecilia,

När vi försöker korrigera verifikationer så får vi fel:

"Du saknar behörighet för åtkomst till ReclassifyTransactionsProcess."

 

Något mer som måste ändras för att detta ska fungera?

 

Vi saknar även menyalternativet Redovisning - Rutiner - Återkommande - Korrigera verifikationer, kan endast välja korrigera direkt från verifikationen. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här