Mina produkter
Hjälp
Eva-M
CONTRIBUTOR ***

Momsrapport stämmer ej med Balansräkning

av Eva-M

Jag får olika belopp på Balansrapporten och Momsrapporten för en period. Hur felsöks detta bäst i Visma.net?

4 SVAR 4
Eva-M
CONTRIBUTOR ***

av Eva-M

Helt perfekt lösning på mitt beskrivna problem, jag hittade varför beloppet på balansrapporten diffade mot momsrapporten. Ett verifikationsdatum från perioden 6 hade lyckats smita in i perioden 7. Hur jag åtgärdar detta blir nästa problem. Jättetack för dina förslag.

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej

Då Visma.net Momsrapportering inte styrs av konto utan Zon & Kategori, så är det vanligast felet att man bokfört direkt i huvudboken. på konto 26xx

 

Gå till kontodetaljer

  • Filtrera bort Lev. reskontra i kolumnen
  • Vanligtvis hittar man då det som diffar

Vid korrekt systembokning blir ofta beskrivningen samma som momskategori


bild.png

Thomas Moström
Eva-M
CONTRIBUTOR ***

av Eva-M

Stort tack för tipset, men beskrivningen för min period innehåller 01 på varenda rad. Om jag bara kunde dekonstruera momsrapporten och se vad som ligger bakom så vore det lättare :). 

Jag kommer nyligen från affärssystemet Mamut och där hade jag aldrig några problem att hitta de typer av fel som kan uppstå om något blivit felbokfört, med hjälp av en rapport (Skattedeklaration detaljerad). 

Godkänd lösning
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej, igen
När det gäller avstämningar  finns ett otal möjligheter med olika rapporter och förfrågningar
Dock tycker jag det är enklast att klicka på länkarna från (Behandla momsrapport) för se alla underliggande transaktioner.

 

Man kan då också se skillnad mellan bokförd moms och beräknad moms

 

Dock måste man förs köra Förberedd momsrapport, men man kan alltid Annullera denna om man inte stängt momsrapporten

 

bild.png

 

bild.png

Thomas Moström

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här