Mina produkter
Hjälp
Anders99
CONTRIBUTOR ***

Ökade revision- och redovisningskostnader med Visma Net

av Anders99

Vi har nu gjort vårt första årsavslut med Visma net. 

 

Det blev en långdragen process där EY (en av landets största redovisningsfirmor, (världens största?) ) är det bolaget vi har förlitat oss på i många år.

Revisionsgruppen hade mycket svårt att förstå hur systemet fungerar och de fick "utbildas" för att klara av att hantera den oerhörda mängd verifikationer som detta system genererar. Deras arbetssätt fick helt göras om för att kunna få till en godkänd revision.

 

Detta drog ut på tiden och för första gången i min företagarkarriär tvingas jag acceptera en försenad bolagsstämma. Kanske inget att "lipa för" men ändå trist när man skött sina affärer klanderfritt i alla år innan.


Nästa tråkiga sak är ju då kostnaden för upprättande av årsbokslut och revisionen... inte alls kul att inse att det blir 60% dyrare med redovisningskostnaderna bara för att man byter till Visma net.

Hur ser ni andra på redovisningsproblematiken i Visma net? Har ni förslag på någon firma som är riktigt duktig på att förstå Visma net eller har ni samma erfarenheter som jag?

9 SVAR 9
Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Vår första revision gick riktigt åt helvete och slutade med försenat inlämnat och prick i systemet och därmed sänkt kreditvärdighet.

Min relation med nuvarande redovisningsbyrå och revisor är avslutat.

För detta årsbokslut söker jag nu ny hjälp med att upprätta årsbokslutet samt revision.

Vad är rimligt att man betalar för revisionen och vad betalar ni andra? Jag har 20+ milj omsättning, ganska många mindre affärer, ca 30.000 verifikationer i Visma Net enbart gällande lagertransaktioner och totalt ca 45.000 verifikationer.

De priser jag blivit offererade nu ligger på ca 1kr/verifikation. I vårt tidigare system, med samma omsättning, hade vi 280st verifikationer och då jobbade systemet med journaler som reducerar verifikationerna brutalt. SPCS Admin 2000.

Så, har ni tips på en revisor som kan ta rimligt betalt för att göra revision på mitt bolag tas detta tacksamt emot.

Kontakta mig med tips på anders@abergsbil.se

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Hejsan, @Anders99 !

 

Hur tycker du själv att det är att jobba i Visma.NET när du satt på Admin tidigare? Att gå från 280 verifikat till 45.000 är ju inte riktigt vettig utveckling, tycker jag! Sen tycker jag att ta en krona per verifikat är riktigt dumt. Jag menar, de flesta verifikat är ju automatgenererade idag via reskontrorna och ändras ju inte på, så de behöver knappast granskas med lupp!

 

Upprättar du en revisionspärm med all information i, eller låg det på redovisningsbyrån? Jag påbörjar alltid en revisionspärm vid räkenskapsårets början, där jag sätter in allt som en revisor kan tänkas vilja ha. Dessutom har jag PDF-filer som jag lägger ut på en area som han kommer åt, så att det ligger uppgifter där som jag vet de vill ha. Jag kan utveckla det där om du önskar. Jag tycker riktigt synd om dig, som råkat så illa ut av EY. Jag har haft samarbete med den firman på mitt förra arbete, men den revisorn var riktigt bra.

 

Lycka till i fortsättningen och hör av dig ifall du vill ha lite hjälp med revisionspärmen!

 

Mvh Lena

 

Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Hej!

Tack för svar.

Just nu försöker jag bilda mig en uppfattning om hur mycket man normalt betalar för revisionsarbetet. Vi har hela tiden jobbat efter principen att ha så bra koll på så mycket som möjligt själva. Men sedan är vi inte bokföringsutbildade så några tekniska detaljer kring just årsbokslut etc har vi fått lära efterhand.

Nu känner vi oss mer eller mindre redo att upprätta årsbokslutet själva och det bör ge oss bästa möjliga situation att servera en revisor tydlig och bra information som kan underlätta deras arbete. Så, vad är det en revisor vill ha uppstyrt?

Vad ska det kosta?

Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Tack för mer input.

 

Jag ska se vad jag kan göra.

 

Det är nog som ni säger att den personal som "gjort jobbet" inte har någon direkt högre detaljutbildning eller speciellt stor erfarenhet av komplexa system.

 

Jag tolkar de samlade svaren att man inte ska behöva stå ut med högre redovisningskostnader om man kör Visma Net?

Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Tack för era input.

 

Jag har ställt frågan om det är vi som ska utbilda dem i Visma net och svaret var lite försiktigt "nej". 

Jag känner att jag får nog stå på mig lite mer i den frågan. Vi fick väldigt mycket frågor om hur saker och ting fungerar i Visma Net och de som ställde frågorna var kanske inte de med mest ERP-erfarenhet heller.

 

Sedan mängden verifikationer så hade vi med SPCS Admin 2000 ca 250st nu sista året (2018) medan det 2019 genererades 25.000 verifikationer och då är det precis som du säger Jonas att många har med lagret att göra. VI skickade SIE4 filen men den kom som en "chock" för dem. Känns som det direkt blev "oj" när de såg VIsma Net för första gången.

Jonas Forsberg
CONTRIBUTOR **

av Jonas Forsberg

Hej

 

Jag tycker att du direkt skall ställa en fråga till ansvarig revisor om det verkligen är ditt ansvar som kund att utbilda deras underrevisorer i ett standardsystem när du förbättrar kvaliteten och lagerstyrningen. den personal som de sätter in måste ju förutsättas vara utbildad. De större revisionsbyråernas affärside är att ha underrevisorer som kanske inte har så mycket kunskap sköta själva revisionen men att ta betalt som för en erfaren. Tyvärr kan det då spåra ut om en dylik person börjar att teorisera kring detta istället för att läsa på.

 

Visma.net är ett standardsystem som inte skiljer sig i lagerredovisningen nämnvärt från andra stora ERP-system som SAP JDE OneWorld etc. Pruta på revisionsräkningen med den direkts frågan varför ett byte till hur ett byte till bättre lagerstyrning kan öka revisionskostnaden ?  Byt revisorer ögonaböj om de inte går med på det med frågan om deras underrevisorer har erfarenhet och utbildning i lagerstyrnings system. MVH Jonas

 

av Joakim Arvidsson

Hej @Anders99

 

Kanske vår systemdokumenation hade kunnat hjälpa revisorerna för att förstå systemet lite bättre? Jag har bifogat den i mitt svar.

 

Men som @Kristofer_ också nämnde kanske det hade underlättat ifall man hjälper de lite på traven och sätter ihop något material som underlättar att förstå era flöden 🙂

 

Hoppas att ni alla får en trevlig helg när den tiden väl kommer!

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson
Jonas Forsberg
CONTRIBUTOR **

av Jonas Forsberg

Hej

 

Tråkigt att höra om att du har så stora problem med detta-. Jag sitter som CFO och rattar 8 bolag med visma.net och har jobbat i 25 år med massor av olika bokföringssystem varav vism.net är det bästa och snabbast jag någonsin använt. 

Personligen tycker jag att du skall skicka tillbaka fakturan till revisorerna med hänvisning till att det är deras egna sak att betala för utbildning av personal i moderna system.  För det andra så skapa inte Visma.net fler transaktioner än andra standarsystem ! På kundsidan så finns det fakturor som betalas av ett kvitto och på leverantörssidan finns det en faktura och betalkvitton. Vad gäller lager så kanske det blir mer transaktioner än om man bara bokar upp en lagerförändring per månad  - men samtidigt så skall man ju helst bokföra varje transaktion. För det tredje så förstår jag inte riktigt varför din revisor skall in i systemet eftersom du bara behöver exportera ut en SIEfil typ 4 så kan de läsa in den i deras egna dokumentationssystem.

 

Ring mig gärna om du vill ha lite argumentation mot outbildade och överfakturerande revisorer - det är deras kompetens det är fel på snarare än Visma.net

 

MVh Jonas Forsberg / jonas.forsberg@svanberg.io 0708-12 24 67

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Jag misstänkte att våra revisorer skulle ha massvis med frågor i samband med vårt byte från tidigare system, som var betydligt simplare. Därför satte jag ihop en ganska gedigen manual om hur våra flöden fungerar i Visma.net och hur de hittar alla underlag. Detta tror jag sparade dem extremt många frågor.

 

Våra revisorer har tidigare jobbat med andra komplexa affärssystem, vilket jag tror underlättade. Har man bara reviderat bolag med ett enklare bokföringsprogram, typ Fortnox är det nog väldigt förvirrande att hamna mitt i Visma.net

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här