Mina produkter
Hjälp
Jeanette Högwall
CONTRIBUTOR *

One stop Shop från 1 juli 2021

av Jeanette Högwall

Ändringar i EU:s mervärdesskattedirektiv gör att nya regler införs nästa år för telekommunikationstjänster och digitala tjänster.

Förslaget är att utöka den särskilda ordningen för redovisning och betalning av mervärdesskatt (Mini One Stop Shop) som i dag gäller för digitala tjänster till att gälla för alla tjänster och för vissa omsättningar av varor. Ordningen byter då namn till One Stop Shop (OSS).

I förslaget ingår också att slopa den nuvarande omsättningströskeln för distansförsäljning av varor från andra EU-länder. I stället ska den EU-gemensamma tröskel som gäller för bestämmande av beskattningsland för digitala tjänster även gälla för unionsintern distansförsäljning av varor. Den tröskeln är 10,000 euro.

Reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2021. Ytterligare information kommer att publiceras under året.

 

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareramoms/mossredovisningavmomspadigit...

 

Kommer detta att kunna hanteras i VismaNet, eller krävs det individuell anpassning?

7 SVAR 7
Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Vi har verkställt det och satt det i drift hos en kund igår 1/7. Vismas instruktioner fungerar mycket bra. Men det är en hel del konfigurationsarbete med många Zoner m.m. Ni behöver kontakta Er partner för att få det korrekt uppsatt.

Mvh

 

 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Godkänd lösning
Jonas Pålsson
VISMA

av Jonas Pålsson (Uppdaterad ‎02-07-2021 12:12 av Jonas Pålsson VISMA )

Hej!

 

Visma har tagit fram ett förslag till hur man kan anpassa Visma.net för denna hantering. För information och genomförande ber vi er att kontakta er partner. De har god kunskap och insyn i hur ni anpassat systemet och hur detta förslag då på bästa sätt kan implementeras i er verksamhet.

 

/Jonas

SusannaDörlich
CONTRIBUTOR ***

av SusannaDörlich

Hej! 

Har Visma kommit med en lösning för OSS i visma.net? 1 juli kommer allt närmare... 

 

Mvh Susanna

SusannaDörlich
CONTRIBUTOR ***

Jag kan inte hitta någonstans hur OSS är tänkt att hanteras i Visma.net. Hur ska jag som säljare enklast hålla reda på om/när tröskelvärden för e-handel inom EU passeras? Finns funktionen i systemet eller ska jag förlita mig på en uppställning över all webförsäljning i excel?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hello,

 

I hope it's OK that I post in English. My Swedish is still far from great.

 

My company is registered in Sweden and sells goods to private individuals in other EU countries. So far, I have been charging individuals the standard Swedish 25% VAT. On July 1, this will no longer be possible because the " One Stop Shop " is mandatory. I use Visma eEkonomi Smart.

 

I see that eEkonomi Smart has functionality for MOSS but not for OSS. As far as I can tell, these two schemes are similar but not the same. 

 

If I enable MOSS in the software, will it enable the necessary functionality required by OSS (reporting of sales of goods to individuals in other EU countries) ?

 

OSS visma.png

 

Thank you for any advice!

av Monika Andersson

Hej, jag tror du skall kontakta VismaSPCS support gällande e-ekonomi. 

Lycka till!

Monika

Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Jag vet inte om Visma kommer med några direktiv runt det eller inte. Men som jag tror så blir det nog att man får konfigurera på ungefär samma sätt som för MOSS, för att täcka in OSS.

Jag har dock inte läst på om OSS, exakt vad det innebär, och om det räcker med liknande anpassning som för MOSS.

Eventuellt behövs det anpassningar från Visma ?

 

Moss kan konfigureras genom:

Nya Zoner att koppla till kunder. Nya kategorieratt koppla till artiklar. Nya koder på Skattehantering/momskod. Justering av momsrapport. 

 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här