Mina produkter
Hjälp
Lars Ståhl
CONTRIBUTOR ***

Prissättning utifrån inköpspris med fast pålägg i procent möjlig?

av Lars Ståhl

Hej,

 

Någon som vet om man kan sätta en specifik kund till att alltid, oavsett vilken produkt i listan det må vara, få pris som vårt inköpspris+en viss procent i pålägg?

8 SVAR 8
NiklasSvensson
PARTNER

av NiklasSvensson

Hej,

Jag tror du skulle kunna lösa det genom att exportera alla rader i senaste prisavtalet. Därefter skapa ett nytt prisavtal och läsa in excelfilen du exporterade från tidigare prisavtal. Därefter lägga till artikel > beräkna nya priser > Frisläpp. Tänk på att det behöver finnas en "senaste kostnad" för att kunna beräkna priset. En ny artikel behöver få en senaste kostnad innan ni beräknar i prisavtalet.

 

Mvh

Niklas Svensson

Cloud Connection

Lars Ståhl
CONTRIBUTOR ***

av Lars Ståhl

Hej och tack för svar!

Då måste man uppdatera prisavtalet vid varje tillfälle en ny produkt tillkommer och göra en ny prisberäkning vid varje tillfälle. Det ger betydligt mer jobb än att bara ta inpriset som visas på orderraden och använda kalkylatorn. Risken att missa något är i princip samma oavsett tillvägagångssätt så jag vinner inget på att ha det föreslagna arbetssättet. Jag tolkar ditt svar som att det inte finns något smidigt sätt att lösa detta på utan manuell hantering.

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej,

Hos några av våra kunder har jag löst det via att skapa ett export scenario som exporterar ut alla produkter. Sedan ett import scenario som läser in ett prisavtal och uppdaterar priset. Detta körs varje. Vilket gör då att priset uppdateras sig varje dag, även om det inte är en förändring, men har det skett en förändring så kommer den med.

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
NiklasSvensson
PARTNER

Hej igen,

 

Har ni i ert importscenario byggt in att ni ska Beräkna nya priser samt procentsatsen?

 

Mvh Niklas

Cloud Connection

Isac Falkenberg
PARTNER

Hej,

Finns nog flera sätt att göra det på. Men jag gjorde detta i export scenarot redan. Dvs tar ut kostnaden, lägger på min markup och sedan läser in den igen på en viss prisklass. Detta då jag hade ett tiotal markup % satser och detta minskade mängden jobb.

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
NiklasSvensson
PARTNER

Helt riktigt 🙂

NiklasSvensson
PARTNER

av NiklasSvensson

Hej Lars,

 

Ett sätt att kunna lösa det på är att skapa ett prisavtal med alla artiklar i avtalet mot den specifika kunden. Efter det är det möjligt at använda "Beräkna nya priser" och där välja Grundpris > Senaste kostnad + pålägg i %. Då kan ni ange till vilken procent kundens pålägg ska vara för att beräkna försäljningspris. Beroende på hur ofta era inköpspriser förändras kan ni beräkna nya priser hur ofta ni vill.

 

Mvh

Niklas Svensson

Cloud Connection

Lars Ståhl
CONTRIBUTOR ***

av Lars Ståhl

Hej igen,

Jag kollade på ditt förslag och det kanske kan fungera via "Lägg till ny artikel", ifall man kan välja bort dubbletter. Då hade man kunnat lägga till allt som inte finns i listan och på så vis få med allt som är nytt utan att behöva kolla igenom efter saknade artiklar. Går det?

Mvh/Lars

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här