Mina produkter
Hjälp
sofiahjelm
CONTRIBUTOR ***

Proforma-faktura i EUR?

av sofiahjelm

Vi söker efter en proforma-mall som godtas vid förtullning, den som ligger idag saknar tex statnummer och är i SEK. Borde inte Visma ha en grund-mall som är godkänd för förtullning och sedan får man begära förändring/skapa den själv? Bifogar hur mallen ser ut idag, ser även att detta ämne varit uppe på forumet återkommande, men ingen förbättring från Visma ang detta. 

Nu betalar vi Exsitec för att de ska skapa en som är godkänd, vilket betyder att varje företag som använder Visma måste alltså skapa sin egen proforma-faktura? En proforma ska om jag förstått saken rätt spegla fakturan.

2 SVAR 2
sofiahjelm
CONTRIBUTOR ***

av sofiahjelm

en till undran, varför går den inte att exportera till eexcel för sammanställning av statnummer? det komme rinte ut något av nytta när vi exporterar den idag

 

Olof Svedbom
CHAMPION *

av Olof Svedbom

Det går mig veterligen inte att få det att fungera enligt regelboken. Den workaround vi har för förskottskunder är att vi har ändrat bekräftelse-mallen så att det står "Proforma" istället för "leveransbekräftelse" om försäljningsordern är i status Kreditspärr (både svenska och utländska mallen). En relativt enkel lösning (ska inte ta mycket tid för en konsult att fixa och går att göra själv om man förstår sig på rapportsystemet). Betalningen läggs sedan in som en förskottsbetalning och stäms av mot riktiga fakturan i efterhand. Det som krävs är dock att hela flödet är genomtänkt så det är inte säkert att denna lösning går beroende på förutsättningarn. Artiklarna på ordern blir ju inte heller nödvändigtvis reserverade så det är möjligt att de artiklar som är på försäljningsordern tar slut innan betalningen mottagits. Om det inte gäller förskottsbetalning så genererar vi en proforma i vårt WMS (Ongoing) via EDI, då blir det mer rätt eftersom man vet vad som gått iväg, men är väl egentligen inte heller helt korrekt.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här