Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Rabattsats på prisavtal

av Anonymous

Hej!

 

När vi lägger upp prisavtal till kunder så ändras priset. Det hade varit mycket bättre om rabattprocenten hade ändrats istället för á priset så ens återförsäljare kan se vad dom har i %, eller att det vissas en procent med rabattsatsen på fakturan.

Finns detta redan på något sätt ? Annars borde detta implementerats.

 

 

16 SVAR 16
OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

En till relaterad fråga - finns det något sätt att se att ett pris är rabatterat via prisavtal inne på en kundfaktura och inte standardpris?

Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Ja det går att visualisera på ordererkännande, kundfaktura. Jag visar dig en bild på ett standard ordererbekräftelse formulär.

Den kan man designa efter behov.

Via Rabattkoder så kan man skapa rabattregler, på många olika sätt i % eller i belopp. 

Nedan en beskrivning på vad som använts på bifoga bild från en orderbekräftelse. 

  1. I exemplet så visar rad 1 en sk radrabatt, 
  2. Rad 2,3,4 är del av en sk Grupprabatt, i detta fall har jag stafflat utpekade "Hjul" artiklar så att om totalen blir 10 eller fler så lämnas rabatt. 
  3. Utöver alla dessa rabatter så har jag även ställt in en Dokument rabatt. I formuläret beskrivet som Orderrabattdvs en totalrabatt på hela ordern 

Syftet var bara att visa på många olika möjligheter. Ingen kund jag har implementerat hos har nyttjat allt detta i kombination på en order.

 

Mvh


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Hej!


Det var kanske jag som var lite otydlig. Jag menar inne i arbetsvyn "Kundfaktura", och inte på rapporten som genereras när man skall skriva ut den. Så vitt jag kan se så är det omöjligt att veta huruvida ett pris är rabatterat via prisavtal eller ej när man skall skapa en ny faktura.

Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

När man nyttjar rabattkoder så slår rabatten till direkt och visas som rabatt i % och kronor. Det finns en kolumn som heter rabattkod som visar vilken regel som Visma.net nyttjat.

I fliken Rabattdetaljer visas eventuella grupp och dokument rabatter. Detta gäller både om man använder Logistik och Försäljningsorder, eller om man skapar Fakturor via Kundfakturor

 

Kontakta din patrner för att få hjälp med att komma igång med det, om det är intressant för Er.


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Går det att sätta upp rabattkoder likt prisavtal, som ger olika rabatter på specifika artiklar?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Du menar olika rabatter för olika kunder?

 

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Nej, jag menar att en rabattkod ger 10% på SKU 001, 7% på SKU 002, 4% på SKU 003 och så vidare.

 

Syftet är att kunna sätta en rabattkod, rabattavtal, eller vad som nu skulle fungera, på en specifik återförsäljare så att de alltid får samma rabatter på artiklar när en ny order / faktura skapas upp (och att kunna se det i order  / fakturavyn).

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Om jag nu tolkar dig rätt.

 

Du sätter upp rabattkoder som kan ge rabatt i % på enskilda artiklar eller artikelgrupper som du definierar. Varje kund kopplas sedan till en av dessa rabattkoder.

Då får dessa kunder alltid samma rabatt på artiklar när en ny order skapas.

 

För att underlätta hade jag jobbat med artikelgrupper där alla artiklar får samma rabatt.

OscarW
CONTRIBUTOR ***

av OscarW

Sättet som vi jobbar i dagsläget är att vi har olika prisavtal med absoluta priser på alla artiklar (som då är rabatterade) och kopplar våra återförsäljare till ett av dessa prisavtal. Det rör sig om några tusen artiklar med runt femton olika procentsatser utspridda på dessa beroende på vår marginal.

 

Problemet är att vi inte kan se i fakturavyn om ett pris är rabatterat eller standardpris. Det här kan ställa till med problem när vi har skapat upp nya artiklar men dessa har missats att läggas till i ett av våra prisavtal.

 

Men om jag tolkar dig rätt skulle det gå att genomföra samma sak genom rabattkoder, och koppla varje ÅF till rätt femton rabattkoder som inkluderar alla tusentals artiklar. Så SKU 001 skulle få 10%, SKU 002 skulle få 7%, SKU 003 skulle få 4% osv så fort man väljer rätt kund att skapa order på.


Korrekt?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Man kan naturligtvis jobba med prisavtal som ni gör och lägga in era kunder i ett av de prisavtal som ni skapat. Nackdelen är som du säger att varje ny artikel skall sedan läggas in i dessa prisavtal.

Vi vänder på det och har bara ett baspris i SEK och EUR och sedan tilldelar vi varje artikel en artikelprisklass. Vi jobbar med typ 6 klasser.

Vi skapar sedan rabattkoder som vi lägger in varje kund i. I grunden har vi brons, silver, guld, platinum och diamant. Respektive rabattkod ger sedan rabatt i de olika artikelprisklasserna.

 

Så kund X tillhör rabattkod silver och får 10% rabatt på alla artiklar i artikelprisklass A, 15 % i artikelklass B osv.

Genom att göra så blir det relativt enkelt att hantera nya artiklar då de enbart skall ges ett baspris och läggas in rätt artikelprisklass. Sedan får alla kunde korrekt pris/rabatt på den artikeln på en order/faktura.

Vårt sätt kräver dock att artiklar kan läggas i en artikelprisklass. Att det inte finns en massa undantag som gör att man skapar väldigt många rabattkoder.

Så svaret på din fråga är att det går att se till att kund X får SKU 001 - 10%, SKU 002 -7% osv genom att jobba som vi gör. Sedan kan det naturligtvis vara krångligt att landa där. Vi hade ett stort jobb när vi gick i från hur vi jobbade innan till att komma dit vi är idag.

Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Ja det går att göra. Kontakta Era partners så kan de hjälpa Er.


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Jag har inte svaret på om det går att få Visma.net att räkna ut rabatten då den bara känner till nettopriset på kundavtalet.

Därav anser jag att CONSJR 's förslag till hantering det bästa sättet att göra på.

Att ha så mycket varianter på nettopriser är oftast bättre att strukturera upp med rabatt från "något", tex Baspris, eller ÅF 1, ÅF 2 Nettoprislista, och därefter rabatter via rabattkoder som kan kan styras upp att gälla för vissa kundnr, Kundprisklasser, & Artiklar,  Artikelprisklasser....

 

Min rekommendation är att se över prishaneringen. Kanske någon annan kan ge dig ett bättre svar på din fråga. Men grunden är trots allt att man måste besluta ifrån vilket pris ska rabatten räknas ut.  Visma.net ger så stor flexibilitet med förspris på artikelkortet, på olika nettoplislistor, eller Basprislistan.

 

Mvh


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous (Uppdaterad ‎12-02-2021 14:16 ( )

Vi jobbar med slutkundspriser på alla artiklar och sedan har alla kunder mer eller mindre rabatt på dessa priser.

Så när vi ändrar slutkundspriserna följer alla priser med till kunderna. Då ser kunden á priset, sin rabatt i % samt vad de betalar. Men vet inte om detta är det du efterfrågar?

 

Pris.JPG

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Förstår inte riktigt hur du menar? hur gör du då för att lägga in rabatt i % ?

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous (Uppdaterad ‎12-02-2021 15:02 ( )

Hej!

En artikel har a pris 100 SEK
Kund 1 har 20 % rabatt på produkten och betalar 80 SEK
Kund 2 har 30 % rabatt och betalar 70 SEK. 

På fakturan står a priset, rabatten och vad kunden betalar.

 

A priset sätts genom baspris på alla artiklar.

 

Rabatten sätts genom att kunderna får olika rabatter. Det går att lösa på lite olika sätt. Vi har löst det genom att kategorisera alla artiklar där kunderna får olika rabatter på de olika artikelkategorierna. Sedan sätter vi upp rabattkategorier som sedan kunderna tillhör.

Exempelvis:
Artikel 1 tillhör kategori A

Artikel 2 tillhör kategori B
Artikel 3 tillhör kategori C

Rabattkategori X ger 20% rabatt på artikelkategori A och C och 30 % rabatt på B

Rabattkategori Y ger 25% rabatt på artikelkategori A och C och 35 % rabatt på B

Kund 1 tillhör Rabattkategori X och får rabatt enligt den kategorin, kund 2 tillhör Y och får 25 respektive 35 %.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Men om vi nu har 100 återförsäljare och alla har olika rabatter på olika artiklar måste vi använda prisavtal för att få rätt på alla priser och för att inte behöva klicka i alla artiklar med rabatt var för sig varje gång vi lägger upp en order. Då använder vi oss av prisavtal för att sätta upp rabatterna och då syns inte rabatten i % utan direkt på ápris.

Min fråga är om man kan fixa så att det vissas i % istället för a´priset.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här