Mina produkter
Hjälp
JONAS IVARSSON
CONTRIBUTOR *

Rapportering

av JONAS IVARSSON
Är det någon här i forumet som kan tipsa om en bra lösning för att få fram rapporter med jämförelseparameterar från exempelvis samma period föregående år utan att man måste sitta timmavis och klippa och klistra i Excel osv. ? Tänker då på väldigt elementär rapportering såsom kunders försäljningssiffror jämfört med samma period föregående år och produktgruppers försäljning jämfört med samma period föregående år t.ex.
Är det på gång från VISMA med bättre rapporteringsmöjligheter eller behöver man söka sig till någon extern part?
2 SVAR 2
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Det borde inte vara speciellt med en redigerad förfrågan och sedan en pivot-tabell på det.

 

Men när jag vill lösa detta stöter jag på två problem

 

  • Hur omvandlar jag försäljning i EUR till SEK eller läser ut den direkt i SEK?
  • Samt hur kan jag få en kredit att bli minus när jag hämtar den från databasen? Jag får ut den utan problem men den får positivt värde och då blir försäljningen inte korrekt.
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Att hantera valutan bör inte vara något problem. Då båda värden finns i tabellen som förfrågan styr emot.

 

När det gäller konvertera Kredit belopp till minus, eller kostnader som negativa, måste man arbeta med formel i förfrågan.

 

Fungerar någorlunda med Pivot med mindre antal transaktioner och man inte vill arbeta med ytterligare beräkningar i Pivot funktionen.

 

Emedan om man har större mängd transaktioner kan förfrågan (Time out), dvs SQL tar för lång tid.

Thomas Moström

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här