Mina produkter
Hjälp
Anders Dynehäll
CONTRIBUTOR ***

Söka på unik leveransadress?

av Anders Dynehäll

Vi har Återförsäljare som kunder, ganska ofta skickar vi sändningar direkt till deras kunder, dvs vi lägger in en unik leveransadress på en order.

Då och då ringer en Återförsäljare och frågar, "Vilka artiklar var det ni skickade till Blästerteknik AB, minns inte när det var, men troligen förra året?"
Om kunden (Återförsäljaren) då har några hundra order, och kanske bara en eller två gick till just Blästerteknik AB så är det ganska hopplöst att sitta och klicka in på allihop, kunden sitter i telefonen och väntar.

 

Hur kan man söka på detta?

 

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Anders,

 

Finns tyvärr inte så många sätt att söka på som du beskriver som jag ser det.

 

Använder ni flera platser på kundkortet? Dvs en plats för varje leveransadress.

Gör man det så kan man när kund frågar starta en order och lägga den platsen sen väljer Lägg till lagerförd vara så väljer man Köpt sedan och väljer ett datum längre bak i tiden.

Då får man upp vilka artiklar som var senast köpt med datum.

 

Rapportmässigt är det tyvärr inte så mycket man kan få stöd av systemet i dagens läge.

Använder man plats så kan man skapa förfrågningar där man kan välja plats på så sätt minska söktid.

 

Kanske någon annan har ett bra tips?

 

 

 

Anders Dynehäll
CONTRIBUTOR ***

av Anders Dynehäll

Tack, det är alltså en ny adress "i princip" varje gång, så vi skriver in adressen på den aktuella ordern direkt, det är oftast inte värt besväret att gå och skapa en plats, för vi levererar ofta / troligen aldrig mer till den adressen.
Det finns alltså ingenstans ett ställe där man kan se alla utleveranser och deras adress?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Anders,

Är det bara en enda gång man levererar till en adress så förstår jag att det kanske inte är värt att lägga upp en ny plats.

 

Tyvärr så känner inte jag till att man kan få fram den info du behöver utan att man kanske behöver bygga en egen förfrågan.

 

Lägg gärna en ide vad det är du behöver få fram, kanske som en förfrågan där man kan även se kolumn med leverans adressen, så kan den vara med i den röstning som börjar den 16 november.

 

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎11-11-2020 16:18 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

 

Det du skulle kunna göra är att antingen bygga en helt ny förfrågan. Alternativt att du redigera din generella förfrågan för utleveranser och lägger till denna mappning där.

 

Då vill du mappa dessa fält 

PX.Objects.SO.SOShipment

PX.Objects.SO.SOShipmentAddress

 

Under relationer hade jag nog mappa dessa med 

shipAddressID och addressID

 

 Jag har valt att hämta upp Addressline1 från PX.Objects.SO.SOShipmentAddress. Men du kan givitvis få fram mer information av adressen om så önskas. 

 

Då bör det se ut enligt nedan 

addressen syns här.png

 

 

Den hämtar upp adressen inneifrån utleveransenhär hämtar den.png

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här