Mina produkter
Hjälp
linneamann
CONTRIBUTOR ***

Status "ej bokförd"

av linneamann

Jag har en verifikationsregistrering med arbetsytan "leverantörsreskontra" som har statusen "ej bokförd". Det är korrekt i balansräkningen, den posten finns ej med på konto 2440. 

Dock så räknas denna post med i alla rapporter jag tar ut, vilket gör att rapporterna ej stämmer överens med balansen för leverantörsskulderna. 

Hur får jag bort den från alla rapporter?! Sjukt irriterande när det snart är revision och inga rapporter stämmer... 

 

5 SVAR 5
linneamann
CONTRIBUTOR ***

av linneamann

Jag vill snarare radera denna verifiktation, inte bokföra den. Men jag hittar ej något sätt att radera den. Någon som vet hur en gör det? 

Godkänd lösning
Monika Andersson
PARTNER

av Monika Andersson

Hej,

Om du gör en reversering i HB av en bokning, som kommer från annan arbetsyta tex leverantörsreskontra/kundreskontra kommer du få en diff mellan reskontra och redovisning.

Lämpligt är att alltid utgå från den arbetsyta dokumentet är skapat i från början. 

Om du, när du upptäckte "felet", gjorde en manuell justering i HB, föreslår jag att du istället reverserar detta verifikat i HB.

Om faktura eller betalning av faktura, renderade i din ver som inte blev bokförd, ska du bokföra bunten och sedan om den är felaktig,  hantera denna ifrån leverantörsbetalning/leverantörsfaktura genom annullering eller reversering.

/Monika

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Linnea, 

 

Tyvärr kan du inte enbart radera denna verifikation. Då verifikationen är frisläppt men inte bokförd går inte detta. Ni får i såfall bokföra den och vända verifikationen efter bokföringen. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
linneamann
CONTRIBUTOR ***

av linneamann

Ah, ok, stort tack, nu är det fixat! 

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Linnea, 

 

Har du testat att gå till Bokför buntar (Redovisnig -> rutiner -> Bokför buntar). Här bör den ligga och där kan du klicka på bokför för att bokföra verifikatet. 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här