Mina produkter
Hjälp

Tullfaktura och importmoms

av Vismarepresentant1

Här följer ett tips om hur du kan hantera tullfakturan i Visma.net Financials för att få korrekt värden i momsdeklarationen.

Leverantörsfaktura gällande import

När du får en leverantörsfaktura för import (utanför EU) så påverkar inte denna momsen. Genom att använda kategori 13-15 (beroende på momssats) så kan du om du vill låta Visma.net Financials skapa momskoder som t ex 26S. Momskoder som innehålller S kommer inte med i momsrapporten men kan användas för statistik och avstämning i Skattehantering. Zon som används för leverantören är 3 Export/import

Du kan även om du vill lägga upp nya konton i kontoplanen för bättre överblick:

4545 Beskattningsunderlag vid import 25%

4546 Beskattningsunderlag vid import 12%

4547 Beskattningsunderlag vid import 6%

4548 Beskattningsunderlag vid import 0%

I exemplet nedan finns en importfaktura med 3 olika momssatser

I momsfliken syns de statistiska momskoderna som inte påverkat momsrapporten

Verifikationen i redovisningen

 

Leverantörsfaktura från Tullverket

När den importerade artikeln tulldeklarareras så lämnas en tulldeklaration till Tullverket. Styrkande handlingar är dokument (till exempel faktura, importtillstånd/licens eller exporttillstånd/licens) som visar att uppgifterna i deklarationen är riktiga. Du får en tullräkning när du har importerat en artikel och inte betalat avgifterna i samband med att du deklarerade artikeln.

Lägg upp en ny leverantör, Tullverket, som har Zon 5 Importmoms i fliken Inköpsinställningar.

I exemplet nedan finns en faktura från Tullverket med 3 olika momssatser och en avgift

Registrera en plus- och en minusrad som tar ut varandra men med olika kategori på raderna: 

4545     10 000,00     kategori 13

4545                         10 000,00  kategori 12

Kostnaden blir noll men momsrapporten blir korrekt. Tillkommande eventuella avgifter från Tullverket bokförs som vanligt med en rad och rätt kategori.

I momsfliken syns momskoderna som påverkar momsrapporten

Verifikationen i redovisningen

Resultatet i momsrapporten blir korrekt

1 SVAR 1
Axel85
CONTRIBUTOR *

av Axel85

Hejsan,

Jag har en faktura från leverantören inkl bikostnder på 100 000 kr. När jag bokför de med zon kod 3 enligt ovan så kommer moms på 

25 000 kr på 26s och 26SR (vilket inte kommer med i momsrapporten enligt vad som sägs ovan)

Sen får jag tullhandlingarna och de har ett värde på 80 000 kr och när jag bokför de med zon 5 enligt ovan så får jag en moms på 20 000 kr, vilket sen visas i momsrapporten. Men du ingår inte bikostnaderna och kommer då inte med i momsdeklarationen. 

Hur ska jag göra, vad jag har förstått ska allt ingå i beskattningsunderlaget? 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här