Mina produkter
Hjälp
Hanna Imeryd
CONTRIBUTOR **

Utbetalning av kreditfaktura från Leverantör

av Hanna Imeryd

Hej,

 

En leverantör har gjort en utbetalning till oss avseende en öppen kreditfaktura. Nu undrar jag hur jag skall boka den betalningen och dessutom stänga kreditfakturan? När jag går in på manuella betalningar vill Visma.net att jag skall plocka upp originalleverantörsfakturan som kreditfakturan baserades på, men den är ju betald och stängd.

Någon som vet hur jag skall göra för att stänga kreditfakturan i leverantörsreskontran?

 

Vänliga hälsningar,

Hanna

3 SVAR 3

av Susanne Hjalmarsson

Välj "återbetalning leverantör" som typ i leverantörsbetalningar så kan du plocka upp kreditfakturan på den.

 

Vänliga hälsningar,

Susanne


Susanne Hjalmarsson
Supportkonsult
Exsitec AB
Isabelle Tillborg
CHAMPION *

Om man har använd en del av krediten och fått resterande belopp utbetald så verka detta inte gå att göra. Hur gör jag då för att "nolla" ut kreditfakturan som vi har fått utbetald?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Det absolut enklaste sättet att hantera en utbetalning av kreditnota är att ta hand om den direkt i inkommande betalningar via AutoPay i modulen Bank/likvidhantering. Den visas bland Behandla kundinbetalningar och kan då inte matchas mot någon öppen kundfaktura. Välj då Skapa på höger sida. Välj Arbetsyta = Leverantörsreskontra, välj leverantör vid Företag. Klicka plus och välj Posttyp Kreditfaktura. I kolumnen för Löpnummer ska du nu hitta denna förutsatt att den är öppen.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här