Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Varför är mappningen på kundnummer ändrad?

av Kristofer_

Bytte från Visma XML till Peppol som internformat. Ser då inne i InExchange att helt plötsligt så är organisationsnumret till kunden mappat som kundnummer. Varför detta? Och hur ändrar man tillbaka det?

7 SVAR 7
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristofer, 


Kunnummer anses inte vara ett unikt ID när man skickar via Peppol formatet. Det är däför du ser orgainisationsnummret inne i Inexchange istället för ert kundnummer inne i Visma.net. 

Gällande varför alla era fakturor har börjat på på papper istället för E-faktura kan jag tyvärr inte svara på. Detta är inget jag har sett hos kunder som har gått över till Peppol. 

Har ni korrekta uppgifter på kunderna i Visma? Dvs Org/Moms alternativt GLN/Peppol ID? När ni använde er av Visma XML hade ni gjort några inställningar på de kundkorten inne i Inexchange som nu har blivit bytta mot det nya kundkortet med orgnr? 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_ (Uppdaterad ‎28-04-2022 10:13 av Kristofer_ )

Hej! Tack för ditt svar.

Vi har korrekta uppgifter på kundkortet, dvs momsnummer eller GLN. Detta ställde till så mycket strul så jag bytte tillbaka till Visma XML, och då fungerade allt igen, fakturorna går ut som e-faktura. Tror inte vi gjort några ändring i InExchange.

 

Men det är synd, för jag skulle behöva möjligheten att mappa kontonummer mot betalningsmetoden, vilket så vitt jag förstår bara fungerar med Peppolformatet.

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Har du gjort alla övriga inställningar som kräv för att Peppol ska fungera? Det är som sagt svårt för miga att felsöka problemet utan att ha hela helhetsbilden. Tror du får nog vända dig till din partner och se om de kan se vad som är fel. För är Peppol korrekt uppsatt ska det inte vara några problem att skicka ut E-fakturor. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack, uppskattar dina svar! Finns det dokumentation tillgänglig vad mer som behöver ändras?

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristoffer, 

Jag kom att tänka på en sak som eventuellt hade hjälpt er att få löst detta problemet. Kör ni på nya eller gamla routingen? Nu pratar jag inte om peppol/svefatkura. Men i bakgrunden kör visma en routing som prioriterar hur fakturan ska skickas. Är ni en äldre kund så kör ni troligtvis på den gamla routing. Lägg en ticket hos er partner där ni ber dem lägga en ticket till Visma och ändra om er routing. Därefter bör era fakturor går bättre ut i Peppol formatet. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Stor tack för din tid Isac. Ungefär samtidigt som du kom på detta så kom även vår Visma partner på att det nog var det som var felet. Detta skall nu vara fixat och vad jag kan se verkar det fungera!

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Vidare så har alla fakturor börjat skickas ut på papper istället för e-faktura!!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här