Mina produkter
Hjälp

Varupaket med strukturartikel och komponenter

av Vismarepresentant1

En strukturartikel i Visma.net Logistics kan vara en lagerförd eller ej lagerförd artikel. Den består av komponenter som är andra lagerförda eller ej lagerförda artiklar. Du specificerar varupaket som består av en strukturartikel och en tillhörande komponentsammansättning. Varupaketet monteras slutligen samman för att kunna säljas.

 

1) Skapa strukturartikel

Logistik - Lager - Arbetsyta - Underhåll - Lagerförda artiklar/Ej lagerförda artiklar

Skapa lagerförd eller ej lagerförd artikel och kryssa i Strukturartikel. Det betyder att artikeln består av andra artiklar. Du specificerar och monterar inte varupaketet här, utan skapar endast artikelnumret.  

Exempel: Cykel är strukturartikel

 

2) Skapa komponenter

Logistik - Lager - Arbetsyta - Underhåll - Lagerförda artiklar/Ej lagerförda artiklar

Skapa lagerförda eller ej lagerförda artiklar som är komponenter. De är vanliga artiklar. Tänk bara på att inte kryssa i strukturartikel på dessa. 

Exempel: Ram är komponent

Exempel: Sadel är komponent

 

3) Definiera varupaketet

Logistik - Lager - Arbetsyta - Underhåll - Specifikationer varupaket

Här definierar du vilka artiklar och hur många av respektive artikel som ingår i varupaketet. I fältet Artikelnummer för varupaket kan du söka bland artiklar som är Strukturartikel. Lägg till Lagerkomponenter/Ej lagerförda lagerkomponenter och Komponentantal.

Kryssa i Tillåt komponenttillägg om det ska vara tillåtet att lägga till ej listade komponenter vid montering av varupaket eller vid utleverans. Demonteringskoefficient är mellan 0 och 1, där 1 betyder att komponenten kan demonteras till 100% och återföras på lager.

 

4) Montera varupaket som uppdaterar lagersaldo

Logistik - Lager - Arbetsyta - Registrering - Specifikationer varupaket

Ange om Typ är Produktion eller Demontering och ange strukturartikel i fältet Artikelnummer. Ange även Antal varupaket som ska monteras. Klicka på knappen Frisläpp

I exemplet ökar lagersaldot för strukturartikeln cykel och minskar för komponenterna ram, sadel, styre och hjul.

Klicka på knappen Granska bunt för att se verifikationen i bokföringen.

För att använda denna funktionalitet med varupaket så behöver du ha Logistik och funktionen Monterat varupaket aktiverad. Kugghjulet - Inställningar - Standardinställningar - Inställningar - Licenshantering - Aktivera/inaktivera funktioner.

6 SVAR 6
KristofferBjörklund
CONTRIBUTOR *

av KristofferBjörklund

Hej,
Jag tänkte göra ett varupaket som "Packaging Cost" där jag lägger in alla emballageartiklar vi har lagerförda med antal 0.

Jag gjorde huvudartikel till en "Ej lagerförd" artikel.

Min tanke vara att man sedan skulle gå in och definiera varupaketet när man lade den på ordern, dvs ta bort de artiklar som ej ska med och ändra antal på de som ska ingå. 

Jag har bockat i alla rutor som ska tillåta mig att ändra antal och göra komponenttillägg, men det funkar inte på ordern.
Någon som kan förklara varför?

parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg

Hej, vart har "strukturartikelkrysset" tagit vägen tro?

 

Inget strukturartikelkryss!?Inget strukturartikelkryss!?

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej

Man måste aktivera funktionen under System/Aktivera/inaktivera funktioner (Screen CS100000)

 

image.png

Thomas Moström
parekberg
CONTRIBUTOR ***

av parekberg
Ja titta den var inte aktiverad. Skumt. Jag har strukturartiklar idag som jag skapat tidigare. Well well. Nu dök den upp.

Tack för hjälpen!
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej David!

Tyvärr är det så att den funktionaliteten inte finns i Visma.net just nu. Jag håller med om att det borde göra det.

Sedan tidigare ligger det ett förslag på att det skall gå att hantera det på det sättet som du önskar. Just nu vet jag dock inte när det kommer att ändras. 

När det kommer nya versioner får ni som kunder alltid reda på vad som är nytt i aktuell version. Ha koll på de meddelanden och se efter när just det här ändras.

David Burge
CONTRIBUTOR ***

av David Burge

Hur kommer det sig att varupaketen inte är kopplade mot Inköps order via Sales Ordern?

Vi säljer produkten A, som består av B+C+D. När en kund lägger upp detta, och produkt B, är en artikel som by default har påfyllnadskälla inköp till order.

Artikel B, dyker då inte upp för inköp, i rutinen "Skapa inköpsorder" på samma sätt som den skulle gjort om jag lagt upp den på en egen rad i systemet.

 

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här