Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Flextidssaldot ökar med halvdags-registrering

av Anonymous

Hej,

 

Jag har läst tidigare trådar att ska PM hantera halvdagar (före röd dag) så ska man ha en frånvaro som heter i stil med "halvdag" och sedan bocka i att den ej ska påverka flextidskontot. 


Var inne och ändrade på en kollegas tidsregistrering och noterar då att den registreringen (halvdag) lägger på 4h på flextidskontot, hur kan det komma sig? Han har jobbat fem timmar den dagen så det ska endast komma på en h på flexen. Vill minnas att det fungerat innan och har ej ändrat något i inställningarna, vad kan ha skett?

 

Mvh

Sarah

3 SVAR 3

av Emma Wesslén (Uppdaterad ‎25-05-2021 12:15 av Emma Wesslén VISMA )

Hej Sarah 

 

Är det säkert att frånvarotypen är inställd korrekt? Eller iallafall var den inställd korrekt när tidposten lades till? Den kan ju ha ändrats efter, denna ändring loggas ingenstans dock.

 

Enligt beskrivningen tolkar vi det som att frånvarotypen som läggs till i tid & utlägg på användaren är markerad som Bibehåller flextid i systeminställningarna. Det innebär att halvdagsregistreringen kommer räkna upp flextiden med 4 timmar då det anses som betald frånvaro (så som kryssrutan hette förut).

 

Om frånvarotypen ska påverka flextidsaldot vid användning markera då Bibehåller flextid.

Om frånvaron inte ska påverka flextidsaldot ska frånvarotypen ej vara markerad som Bibehåller flextid. Se denna artikel: https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-net/Flextidssaldo-paverkas-av-franvaro/ta-p/32...

 

Har du testat att räkna om flextiden för personen i dess användarprofil? (Användahantering - Flextid) 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Emma,

 

Tack för svar! Inget har varit ändrat på inställningar, det är därför det har varit så märkligt.

 

Flextiden ska behållas för de anställda, alltså om jag har 10 h flextid, vi har halvdag så ska det fortfarande vara 10h flex kvar, alltså borde "Bibehåller flextid" vara markerat (om jag tolkar dig rätt). Testade att räkna om flextiden och nu verkar den visa mer korrekt.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Är det ingen som vet varför detta uppstår?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här