Mine produkter
Hjælp
Trine WH
CONTRIBUTOR **

Bogføringsbilag stemmer ikke

af Trine WH

Hej - jeg får to forskellige totaler i debet- og kreditsummerne i mit bogføringsbilag af lønnen. Jeg har oplevet det før, men så har det været pga. feriepenge overført til Feriekonto for en fratrådt medarbejder. Men denne gang passer det ikke med beløbet for de to medarbejdere, der er fratrådt i denne periode. Disse to fratrådte medarbejdere får en negativ saldo.

Jeg har også oprettet ny lønart 4632 (Ferietillæg lov udbt. v/fratr.) under stillingskategori 3017. Men ellers kan jeg ikke se, hvad det kan skyldes, at mine to kolonner ikke stemmer, for det plejer de ellers altid (på nær som sagt ved fratrædelse af medarbejder, hvor feriepenge overføres til Feriekonto).

Er der nogen, der har prøvet noget tilsvarende?

7SVAR7
EL_AN
CONTRIBUTOR ***

af EL_AN

Når du opretter en ny lønart, skal den også tilføjes i din kontoplan

mvh/Elsebeth

Trine WH
CONTRIBUTOR **

af Trine WH

Tak for input, men forskellen på de to summer er meget større end ferietillægget.  

Godkendt løsning
Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Trine

 

Jeg har oplevet det et par gange, hver gang har det været én eller anden lønart jeg har brugt som ikke er oprettet i kontoplanen.

 

Det er super svært at finde differencen hvis man ikke kender et trick, og sådan et fik jeg fra Visma en af gangene.

 

Du skal tage dit bogføringsbilag med specifikationer, ved siden af debet/kredit indføjer du en kolonne hvor du opretter =debet minus kredit, kald det Netto i overskrift. Herefter sæt filter på og sorterer kolonnen med medarbejdere, med mindst først. Når du har sorteret markerer du det hele, går i fanen Data og vælger subtotal.

I subtotal opsætter du den således at "ved hver ændring i:" Medarbejder, "Anvend funktionen:" Sum, "Føj subtotal til:" vælg her din nye kollonne NETTO, lad flueben være slået til i "erstat aktuelle subtotaler og sum under data" Tryk OK.

Herefter arbejder den lidt og så laver den nogle totaler. Over til venstre (ved siden af rækkenavnene) fremkommer hhv. 1,2, og 3. Hvis du trykker på 2, klapper den dine subtotaler sammen og på den måde bør det være nemmere for dig at se hvilken medarbejder din difference drejer sig om, og dermed kunne identificere hvad der mangler i kontoplanen. Der hvor der er en difference klapper du pågældende ud ved at trykke på + ude til venstre.

 

Håber at det kan hjælpe dig, selvom jeg ikke har billeder på min forklaring 😉 men metoden har hjulpet mig en del gange..

Godkendt løsning
Trine WH
CONTRIBUTOR **

af Trine WH

Hej Susanne

Du har vel ikke også en metode til at finde differencen i afstemningen med e-Indkomst fra SKAT? Jeg forsøger at afstemme løn, feriepenge, medarbejderpension, ATP, fri bil og telefon samt sundsforsikring med A-indkomsten (felt 0013) men får en difference. 

Mvh Trine

 

Godkendt løsning
Trine WH
CONTRIBUTOR **

af Trine WH

Tusind tak, det hjalp. Den metode vil jeg gemme til en anden gang. 

Godkendt løsning
Brix
CHAMPION **

af Brix

Lige et lille tip: Inden vi godkender lønnen tager vi altid bogføringsbilag med spec. (547) og laver en Pivot ud fra den med D og K - her kan du se om D og K er ens. Er der en fejl, kan du tilføje medarbejdernummeret, og så kan de tjekke hvilke(n) medarbejder(e), der er diff. på. Herefter kan du finde lønsedlen frem og sammenligner med konteringerne (afgræns på medarbjdernummeret på Excel arket). Så kan du finde ud af hvad, der bliver konteret forkert.

Hvis man ikke er vant til at bruge Pivot: Stå i A1 vælg Indsæt (øverst), klik Pivot (øverst til venstre) og OK. Så har du en Pivot på et nyt Ark. Ovre til højre kan du klikke på firkanten ud for D og K. Skal du have pr medarbejder, trækker du Medarbejder ned i feltet Rækker. 

Håber dette kan hjælpe 🙂

Trine WH
CONTRIBUTOR **

af Trine WH

Tusind tak skal du have. Nu har jeg fundet differencen, som er på de to fratrådte medarbejdere.

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.