Mine produkter
Hjælp
GitteM
CONTRIBUTOR ***

Ferie tillæg

af GitteM

Nogen der kan hjælpe med hvordan ferietillæg skal håndteres til MA som fratræder her i maj ?

6SVAR6
SineChristensen
CONTRIBUTOR ***

af SineChristensen

Hej Visma, 

 

Hvordan kan så stort et system som Vismaløn ikke være sat op til automatisk at udbetale ferietillæg for afholdt ferie, ved ansættelsesstop, og nulstille rest saldoen? 

 

Det kan da ikke passe at dette skal gøres manuelt på alle ansatte der stopper i lønsystemet. 

 

Sine 

Vi arbejder på automatisk at kunne udbetale ferietillæg ved afholdt ferie i forbindelse med fratrædelse.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Gitte... det er da egentlig et ganske udemærket spørgsmål.

 

Var MA fratrådt i april, ville jeg ikke være i tvivl, ferietillæg skal udbetales for de dage medarbejderen har holdt ferie, men jeg er faktisk i tvivl om det også gælder i maj. 

 

I den gamle ferielov, ville vi have udbetalt opsparet ferietillæg uagtet at medarbejderen fratrådte i måneden for udbetaling af ferietillæg (hos os i april). Så stoppede du i marts fik du intet andet end feriepenge, stoppede du i april fik du ferietillæg og feriepenge, stoppede du i maj fik du feriepenge. 

 

I lønsystemet sker der jo automatisk udbetaling/tømning af ferietillæg i maj. Hvordan skal jeg så kunne udbetale alene for de afholdte feriedage og tilbageholde resterende som skal til feriekonto (m. 12,5%) således de ikke udbetales?

 

Jeg tror at maj og august kan være en joker, men jeg er faktisk ikke sikker.

 

Håber at de har tid til at svarer fra Visma, og eller, hvis nogle er 100% sikre, at de lige giver et pip her 🙂

 

God dag til jer.

 

Vh. Susanne

Benjamin Nielsen
CHAMPION *

af Benjamin Nielsen

Hej Susanne,

 

Efter releasen den 12/5 bliver ferietillægget ikke automatisk udbetalt på medarbejdere der fratræder i maj. Du skal derfor selv beregne beløbet og udbetale det via lønart 4788 og eventuel føre den tilbageværende del væk i Ferieregnskabet via lønart 40030 😉 

 

Mvh Benjamin

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Tak Benjamin, den havde jeg ikke lige fanget selvom jeg var på webinar om seneste release. 🤔

Godkendt løsning
Benjamin Nielsen
CHAMPION *

af Benjamin Nielsen

Hej Gitte,

 

Du skal afregne ferietillæg for de dage medarbejderen har holdt ferie. Hvis medarbejderen er på fuld tid vil han/hun have opsparet 18,72 dages samtidighedsferie.

 

Træk de dage fra der afregnes til FerieKonto/Feriepengeinfo, så har du de dage der skal udbetales tillæg for.

 

Mvh Benjamin

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.