Mine produkter
Hjælp
GitteMeyer
CHAMPION *

Feriepenge ved afholdelse

af GitteMeyer

Hej - hos os har vi aldrig på automatisk måde hensat feriepenge, dette har vi manuelt styret via bogføring sidste på året. Men den nye ferielov, mente vi det nødvendigt og smart at dette kunne håndteres automatisk af VISMA, så langt så godt. Men kan nogen forklare kort, hvad systemet gør, når der afholdes ferie. Hensættelse i måneden er ok, men nedskrivningen synes jeg er alt for høj i forhold til, kan nogen hjælpen? Der er afholdt 2 i januar og 4 i februar - gør det noget ved ved min søgning af resultat. 

1SVAR1
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej Gitte

Lønsystemet kigger på rest feriedagene, så derfor har det betydning hvor meget ferie der er afholdt i forhold til tidligere måned. Lønsystemet beregner det på følgende måde efter den nye faktiske metode i Visma Løn:

 

Efter ny ferielov er indført er der kommet en regnskabsmæssig konsekvens og en ny mulighed for hensættelse af feriepenge i Visma Løn. Det betyder at du kan hensætte efter den konkrete/faktiske metode. Denne metode omfatter kun de medarbejdere som har ferie med løn.

Grundlag: AM-grundlag (felt 13) + pension arbejdsgiver (felt 148) + ATP (felt 46) + pension lønmodtager felt 147 -/+ lønartstype 7500 (i denne lønartstype er oprettet lønarterne for Bonus, som er variable med et minus)

Summen af grundlaget divideres med medarbejderens normtid for at finde timelønnen.

 

Ferie i dage:

Derefter skal der udregnes en dagssats ved at sige timelønnen gange med 7,4 gange med (medarbejder normtid/160,33)

Denne dagssats skal så ganges med antallet af restferiedage.

 

God dag

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.