Mine produkter
Hjælp
Benjamin Nielsen
CHAMPION *

Skattefri kørselsgodtgørelse

af Benjamin Nielsen

Kære Visma og løn kollegaer,

 

Jeg oplever en visningsfejl på alle lønsedler hvor der er afregnet kørselsgodtgørelse.

 

Kørselsgodtgørelsen er afregnet korrekt til henholdsvis gammel (3,52) og ny (3,44) sats, men på lønsedlerne er de samlede kilometer lagt på en linje og med ny sats angivet, således at der ikke er sammenhæng mellem ansat, sats og beløb!

 

Vi anvender lønart 9010 og angiver selv satsen via vores rejseafregningssystem.

 

Er der andre der har oplevet det? Og har Visma en kommentar?

 

Goddag 🙂

 

Mvh Benjamin

 

 

 

 

 

9SVAR9
Godkendt løsning
Anne Robertsen
VISMA

af Anne Robertsen

Vi uddyber😉 - 3300/3800 er saldo lønarter, derfor bliver de lagt sammen - de har vi ingen planer om at ændre på.

9010 er enhederXsats, bør ikke blive lagt sammen, det undersøger vi, vi giver ikke nogen update på denne kanal - men hold øje med Release dokumentet

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Anne

 

Jeg forstår hvad du siger i forhold til saldo lønarter som 3300/3800. Det jeg ikke forstår er hvorfor det virker som jeg gerne vil have - med en linje til hver tekst på en fremtidig lønseddel, men at den så bliver lagt sammen på den endelige lønseddel, samt at det er bare er ét vilkårligt valg af "en af teksterne" jeg har skrevet. Det bliver lidt svært at forklare en medarbejder at teksten måske er overført omsorgsdag, og saldoen så er den overførte plus 4 nye.

 

Jeg skal nok lade den ligge herfra, i denne tråd 😉

Benjamin Nielsen
CHAMPION *

Tak Anne 🙂

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Benjamin

 

Jeg oplever det ikke, fordi vi anvender 9011 som selv henter satserne fra en resultattabel. Men f.eks. oplever jeg det også når jeg bruger LA3300, LA3800 og laver to forskellige tekster, så slår den bare det hele sammen, det er MEGA irriterende. Især fordi at den viser det korrekt på en fremtidig lønseddel men slår den sammen i "produktion".

Benjamin Nielsen
CHAMPION *

af Benjamin Nielsen

Hej Susanne,

 

Tak for din kommentar. Jeg har testet og det er samme problemstilling med lønart 9010. Lønarten viser korrekte data i fremtidig lønseddel, men forkert data på den faktiske lønseddel som medarbejderen får.

 

Grunden til at vi stoppede med at lade VismaLøn styrer satsen via resultattabellen er at vi har en del medarbejdere som hvert år kører mere end 20.000 km og derfor overgår til lav sats. Samtidig lukker vi året primo december, så der bliver indberettet en masse kilometer til gammel sats i januar og februar. Afregningerne fra forrige år tæller med i VismaLøns 20.000 km grænse for det nye år og begynder derfor at beregne lav sat på medarbejdere for tidligt og giver en masse afstemningsbøvl. Visma har ikke været interesseret i at rette denne udfordring, så vi antager at der ikke er mange der har en lignende problemstilling. 

Jesper Daugbjerg
CONTRIBUTOR ***

Hvis du taster den faktiske måned/år,  som kørslen er foregået, så afregner den til korrekt lille/stor km-takst.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Vi har slet ikke nogen der kører nok til at det bliver et problem for os. Men jeg tænker da at det er underligt at km. fra året før tæller med i de 20.000 km hvis de er tastet med en dato fra året før, f.eks. 31.12 - 

Det lyder til at det bliver lidt af en manuel process for jer at holde styr på satser og indtaste dem, men min oplevelse er også at nogen gange må man sno sig for at få systemet til at gøre det man gerne vil.

af Anne Robertsen

Lønart 9010 summere på tekst og lønart - det er den korte forklaring.

Se yderligere oplysninger i lønartskataloget:-)

Godkendt løsning
Benjamin Nielsen
CHAMPION *

af Benjamin Nielsen (Opdateret ‎04-02-2021 11:56 af Benjamin Nielsen )

Kære Anne,

 

Tak for det korte svar - må jeg udfordre dig på det lange svar? 😉

 

Kan Susanne og jeg forvente at henholdsvis lønart 3300/3800 og lønart 9010 fungere ens på fremtidig lønseddel og på den faktiske lønseddel? For os er det utilfredsstillende at vi ikke kan stole på vores fremtidige lønsedler!

 

Når vi anvender lønarten skyldes det at Helle Valsø i starten af 2017 anbefalede det som en løsning på vores problemer med afregningen af kørsel til korrekt sats - som beskrevet i svaret til Susannes besked ovenstående. I lønartskataloget angives der intet om at lønarten slår indtastningerne sammen og vælger at vise en tilfældig sats og dermed danner et regnestykke der ikke stemmer på lønsedlen.

 

Jeg tænker at det er en minimal justering af lønarterne som Jens og Regitze måske kan presse ind i deres travle arbejdsdag.

 

Hav en dejlig dag 🙂

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.