Mine produkter
Hjælp
LotteKahl
CONTRIBUTOR ***

Styring af feriepenge nyt og gl. ferieår

af LotteKahl

Hej

 

Vi udbetaler ferie fra feriekort med lønart 4790.

 

Når vi i næste måned begynder at kunne bruge af ferie optjent efter 1/9-21, ville det være rart med en særskilt lønart til dette, så vi kan bogføre afholdt ferie fra gammelt ferieår på én konto og afholdt ferie fra nyt ferieår på en anden. Så vidt jeg kan se, er det ikke muligt i dag. 

 

Har I hos Visma planer om at lave en ekstra lønart, så det kan adskilles?

 

Mvh Lotte Kahl

4SVAR4
Godkendt løsning
Anne Robertsen
VISMA

af Anne Robertsen (Opdateret ‎07-10-2021 12:27 af Anne Robertsen VISMA )

@LotteKahl Du kan oprette i din kontoplan følgende lønarter; 4793 til "Feriekort udbetaling sidste år" - 4794 til "Feriekort udbetaling indeværende år", i debet.

LotteKahl
CONTRIBUTOR ***

af LotteKahl

Hej Anne.

Tak for dit svar. Men hvordan får jeg disse lønarter frem under variable lønarter? Der skal også kunne udfyldes dage og beløb på samme måde som ved lønart 4790. Og kommer det til at virke i forhold til ferieregnskabet?

Mvh Lotte Kahl

Laila Christensen
CONTRIBUTOR **

af Laila Christensen

Hej Lotte. Har du fået et brugbart svar på dette? Det efterlyser vi nemlig også 😉 Hilsen Laila Christensen

Godkendt løsning
LotteKahl
CONTRIBUTOR ***

af LotteKahl

Hej Laila

Jeg vil nok nærmere kalde det for et hint end et ordentligt svar. Måtte også lige ringe til supporten, for svaret herover var lige lovligt kortfattet.

 

Men du skal gå ind under kontoplan - kontoplan - og vælge kontoplanlinje i højremenuen.

Der finder du lønart 4790, klikker på den og trykker på knappen "kopier".

Så opretter du først lønart 4793 og kalder den "feriekortudbetaling sidste år" og skriver den finanskonto ind, som du har i dit regnskab. 

Så kopierer du 4790 igen og opretter lønart 4794 og giver den teksten "feriekortudbetaling indev. år" og skriver den finanskonto fra dit regnskab, der passer på det.

 

Jeg troede så, at jeg skulle kunne vælge de to lønarter, når jeg skulle udbetale feriepenge under medarbejdere - variable lønoplysninger. Men der skal man så åbenbart fortsat bruge 4790. 

Så trækker Visma af de ældste feriepenge først og deler selv op i ny og gammel, og når du trækker et bogføringsbilag ud, så fremgår 4793 og 4794 som bogføringslønarter på de registreringer du har lavet med lønart 4790. 

 

Håber det giver mening. Den næste opgave bliver så at få medarbejderne til at søge deres feriepenge i den rigtige rækkefølge 🙂

 

Mvh Lotte Kahl

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.