Mine produkter
Hjælp
Susanne123
CHAMPION ***

Udbetaling af efterindtægt

af Susanne123

Kære jer

 

Vi har en medarbejder som desværre er gået bort. Hendes børn skal have efterindtægt. Jeg kan ikke se at der umiddelbart ligger nogen vejledning i hvordan det foregår i Visma løn, så er der nogen der har erfaring med dette kedelige emne.

 

12SVAR12
Godkendt løsning
Birthe Prangsgaard
CONTRIBUTOR ***

af Birthe Prangsgaard

Jeg lavede sådan en udbetaling i maj i år. Jeg oprettede børnene som kontrakt ansatte, så der ikke skete optjening af ferie. Herefter hentede jeg hovedkort (Frikort hvis de har det), og udbetalte efterindtægten i 1 beløb (50% til hvert barn) som almindelig månedsløn

Susanne123
CHAMPION ***

Hej Birthe..

Mange tak for svar.

Kan du huske hvilken lønart du benyttede til at udbetale?

Godkendt løsning
id19384
CHAMPION ***

af id19384

@Susanne123 lønart 1171 og 1173, er beløb hvor der ikke beregnes pension eller feriepenge.

Måske de kan bruges 🙂

AKHjort
CONTRIBUTOR **

af AKHjort

Hej

Så vidt jeg ved skal pengene altid udbetales til bodet, så du skal nok have fat i deres advokat.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Lige præcis efterindtægt ved jeg skal gå direkte til slægtningene, i dette tilfælde børnene, da hun ikke var gift 😊

Den sidste løn m.v. går til boet.

id19384
CHAMPION ***

af id19384

@AKHjort efterløn/efterindtægt går direkte til den/de efterladte. 

skyldig løn, feriepenge mm. til afdøde går til boet. 

GitteM
CONTRIBUTOR ***

af GitteM

Hej Susanne, 

du skal udbetale direkte til efterladte.  Lønnen incl alle tillæg og pension skal betales, samt afregning af feriepenge. dette skal gøres i 1,2 eller 3 mdr alt efter afdødes anciennitet. 

håber dette hjælper dig på vej 🙂

/Gitte

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123 (Opdateret ‎08-07-2021 09:19 af Susanne123 )

Hej Gitte

 

Tak for dit input.

Feriepengene udbetales med sidste løn til boet. Så vidt jeg ved er der ikke feriepenge eller andet af efterindtægten?

Har du nogen idé om den skal beskattes som almindelig A-indkomst eller om det er tilstrækkeligt som B-indkomst?

id19384
CHAMPION ***

af id19384

Det er a-indkomst for modtagerne.

Birte Olsen
CONTRIBUTOR ***

af Birte Olsen

øv, det er en trist opgave. 

jeg mener, efterindtægt er personlig indkomst for børnene, og de skal derfor indberettes individuelt i E-indkomst. jeg har haft nogle tidligere medarbejdere på ex gratia ydelser, der minder om efterindtægt, hvor jeg har brugt en lønart 1550.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Birte

 

Ja det er virkelig en trist opgave.

Som jeg kan læse mig til har du ret i at det skal indberettes individuelt og beskattes. Så det er vel om at oprette dem begge i lønsystemet.

 

Som jeg har forestået, så består efterindtægten af både løn, tillæg og arbejdsgivers pension. Så forestiller mig at jeg kan ligge det hele sammen og udbetale halvdelen til dem hver. Jeg vil kigge nærmere på om LA 1550 kan benyttes til formålet, tak for den.

 

Birte Olsen
CONTRIBUTOR ***

af Birte Olsen

ja jeg mener godt, du kan lægge det hele sammen og fordele til børnene

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.