Mine produkter
Hjælp
Charlotte-Nielsen
CHAMPION *

Udbetaling af gammel ferie

af Charlotte-Nielsen

Er der nogle som ved hvordan gammel ferie skal udbetales.

Vi har brugt lønart 4762.

Den omregner dagene til timer og ganger med aktuel timeløn.

Er det den rigtige måde at gøre det på, og hvor kan vi evt. finde information omkring dette

2SVAR2
doke
CONTRIBUTOR ***

af doke

Hvis det er 5. ferieuge skal man iflg. vejledningen og det webinar, man også kan finde herinde bruges lønart 4760 eller 4762 hvis det er feriedage - hvis det er ferietimer er det nogle andre lønarter. 4760 hedder feriedage primo og den vil udbetale de angivne dage før der evt. trækkes afholdte feriedage. 4762 trækker først afholdte feriedage og udbetaler derefter de angivne feriedage. Prøv at afspil webinaret, det bliver godt forklaret der. (tror mest det var hvis man udbetalte i december, at man skulle være opmærksom på hvilken af lønarter man brugte). I webinaret forklarer de også hvordan satsen beregnes (afhængig af opsætningen).

 

Godkendt løsning
Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123 (Opdateret ‎08-02-2022 11:19 af Susanne123 )

Vi har været i dialog med DE som skriver følgende:

 

Det fremgår af betænkningen til den nye ferielov (side 285), at:

”Lønnen, som vil skulle udbetales, er som hidtil den løn, som lønmodtageren ville have haft krav på, såfremt lønmodtageren havde holdt ferien. Det betyder, at lønudbetalingen mest naturligt skal ske med udgangspunkt i den sidst udbetalte løn.”

 

Såfremt der måtte være overarbejde på den seneste lønseddel (december 2021) er det min opfattelse, af betaling herfor ikke skal indgå i beregningen af den 5. ferieuge.

 

Vi tolker det som, at det betyder, at medarbejderen har krav på en udbetaling svarende til timelønsværdien af grundløn, tillæg, fritvalg og pension i december, og ikke af den aktuelle timeløn som som udgangspunkt er baseret på grundlønnen og ikke alt det andet.

Ergo vælger vi at bruge 4762 og selv udbetale differencen som et tillæg.

 

MEN det er den 5. ferieuge, og det var måske slet ikke det du spurgte om?

 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.