Mine produkter
Hjælp
Anonymous
Ikke relevant

Udbetaling af særligt tillæg - Horesta

af Anonymous

Hej

 

Vi skal nu selv til at administrere det særlige løntillæg som er overenskomstbestemt via Horesta.

Findes der en vejledning til dette? Horesta skriver:

 

Særligt Løntillæg - vedrører ALLE virksomheder

Feriefonden har tillige administreret ind- og udbetaling af Særligt Løntillæg.

Administrationen af Særligt Løntillæg i Feriefonden afvikles i løbet af 2021, således at sidste indbetaling af Særligt Løntillæg til Feriefonden vedrører august 2021 (betalingsfrist 15. september 2021). Sidste udbetaling af Særligt Løntillæg foretages inden udgangen af 2021.

Feriefonden modtager således ikke indbetalinger af Særligt Løntillæg vedrørende september 2021 og fremover. Det er vigtigt, at I orienterer jeres eventuelle lønservicebureau herom.

Virksomheden skal herefter selv administrere Særligt Løntillæg. Virksomheden beholder Særligt Løntillæg indtil virksomheden udbetaler løntillægget til medarbejderne. Herved øges likviditeten i virksomheden. Virksomheden udbetaler Særligt Løntillæg til lønmodtagerne 2 gange årligt i henholdsvis juni og december måned, med mindre der indgås lokalaftale i overensstemmelse med overenskomstens § 10 om anden udbetalingstermin, fx at der aftales løbende udbetaling sammen med lønnen.

For receptionister udbetales Særligt Løntillæg fortsat sammen med ferietillægget i maj og august.

 

Vi forventer at indgå en lokalaftale om løbende udbetaling med lønnen. Hvordan sætter jeg dette op i systemet?

Mange hilsner
Randi

25SVAR25
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej Lillian. Vi har ikke en løsning endnu. Men det du kunne gøre er at bruge den faste lønart 3999, hvis de hver måned skal have udbetalt det særlige løn tillæg, så den procent du kommer med vil blive taget af den ferieberettigede løn og udbetale hver måned på medarbejderen, før skat. Og dermed skal du ikke bruge løsningen på stillingskategori 4040 og resultattabel 4040.

God dag.

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej,  Jeg tager lige fat i Horesta - særlig opsparing igen. Har Visma en løsning klar til december, hvor der skal udbetales for første gang?

Jeg har tænkt på at lave en MLE-fil ud fra  rapporten "Bogføringsbilag med specf." for perioden 1/9 - 30/11 og udbetale med lønart 9102 som tillæg efter skat. MEN - hvordan får jeg afregnet beløbet for december-opsparingen?

Kan der laves en løsning så særlig opsparing først bliver beskattet ved udbetaling, på samme måde som fritvalgsopsparing (lønart 4400/4443) ? mvh/Lillian

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej Helle - tak for input.  Så vidt jeg kan se i lønartskatalog er lønart 3999 ferieberettiget og det er det særlige løntillæg 5,85% ikke. Den særlige opsparing var oprindelig en forhøjelse af 12,5% feriepenge, som ikke længere kunne gælde i forbindelse med ny FLOV. Dvs. at der vil blive beregnet feriepenge af feriepenge, hvis jeg anvender 3999.  Jeg har is i maven og venter på, at Jeres løsning er klar til december, hvor vi første gang skal udbetale den beskattede opsparing 😉  

god weekend og mvh / Lillian

HR-Lillian
CONTRIBUTOR ***

af HR-Lillian

Hej,  Jeg har lige talt med supporten og fået bekræftet, at I arbejder på ny løsning vedr. Horesta særligt tillæg.  Vil I give en kort briefing her på tråden .... tænker at det kan spare andre for telefonkø  🙂

/ mvh Lillian

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Hej Susanne
Tak for opfølgning. Jeg håber dette bliver prioriteret, så vi kan opdatere opsætningen meget, meget snart! Du må endelig kommentere her i tråden når der er en løsning klar.
Hilsen
Randi

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.