Mijn Communities
Help
anke
CHAMPION *

Geannuleerde betaling opnieuw koppelen aan een inkoopfactuur

door anke

De betaling van een inkoopfactuur is geannuleerd. Hoe kan ik deze betaling opnieuw koppelen aan de inkoopfactuur? In Afschriftregels verwerken, transacties of journaaltransacties staat deze niet.

anke_0-1752665355071.png

6 ANTWOORDEN 6
LindaZwarthoed
CONTRIBUTOR *

door LindaZwarthoed

Wat nog zou kunnen is dat de betaling daarna vanuit afschriftregels verwerken gekoppeld is aan 'aan betaling koppelen' Dan verdwijnt de betaling uit de administratie en kun je die, volgens mij, nergens terugvinden.

Je ziet dan op de grootboekkaart alleen de of en af boeking terug..

door sanderdercksen

@LindaZwarthoed bedankt voor deze aanvulling. Dit zou inderdaad goed de situatie kunnen zijn. Nog een tip om dergelijke transacties te voorkomen is door de instelling Geannuleerde transacties overslaan te markeren in het venster Voorkeuren Bank/kas. 

sanderdercksen_0-1753355707308.png

anke
CHAMPION *

door anke

Via Afschriftregels verwerken is deze betaling in eerste instantie gekoppeld aan de inkoopfactuur. Maar hierna lijkt dit geannuleerd te zijn. Hoe kan dit terug gedraaid of opgelost worden? 

anke_0-1752735381754.png

door sanderdercksen

@anke Het gedrag bij annuleren is afhankelijk van de instelling Afschriftregel heropenen bij annuleren in het venster Voorkeuren Bank/kas. Standaard zou deze moeten staan op de keuze "Alleen oorspronkelijke afschriftregel ontkoppelen". Bij deze keuze zal na het annuleren de afschriftregel weer geopend worden, en kun je dus opnieuw de inkoopfactuur koppelen in het venster Afschriftregels verwerken. Staat de instelling op de keuze Uitgeschakeld, dan zal bij het annuleren geen vervolgtransactie aangemaakt worden. In dat geval zou je handmatig een crediteurbetaling kunnen aanmaken op de corresponderende bankrekening (door de annulering is de transactie op de bank namelijk ook teruggedraaid). Ik wil je adviseren even te overleggen met jullie implementatiepartner voor de juist opvolging. 

sanderdercksen_0-1752740584403.png

anke
CHAMPION *

door anke

Deze instelling stond goed, dus dit kan het niet veroorzaakt hebben. Ik ga het overleggen met onze implementatiepartner

door sanderdercksen

@anke wat voor soort betaling is dit geweest? Een betaling die is uitgevoerd via het venster Betalingen verwerken kan normaal gesproken niet geannuleerd worden. En wanneer dit een handmatige betaling betreft, betekent het annuleren feitelijk een tegenboeking en daarmee komt de betaling dus te vervallen. Het is mij dus niet helemaal duidelijk wat hier precies de situatie is.