Mijn Communities
Help
Rick Landkroon
CONTRIBUTOR *

BTW terugvordering foutief op balans

door Rick Landkroon

Dag mensen,


Ik ben beginnend ondernemer en heb vragen over Visma. 

Ik heb een inkoopfactuur (kosten werkspot) ingeboekt waarbij 2,73 euro BTW bij zat. 

Hieronder is te zien hoe ik hem geboekt heb, gewoon BTW inkoop goed ingevoerd. 

RickLandkroon_2-1674896574028.png

Daarentegen komt in mijn eindbalans het BTW bedrag (weliswaar positief, dus terugvordering) onder de passiva kant te staan. Maakt dit uit en hoe kan ik deze als terugvordering op de activa kant als post krijgen. Balans technisch is dat logischer. 

RickLandkroon_1-1674896506761.png

Kan iemand mij helpen?

 

Alvast dank!

 

2 ANTWOORDEN 2
Maria Est
CONTRIBUTOR ***

door Maria Est

Na ja, vroeger kon ik een rekening 16xx maken met RGS code overige overlopende activa.. En dan kwam ze wel op de Activa te staan. Wat normaal logisch zou zijn als ik RGS code gebruik "vordering omzetbelasting" dat deze ook op de kant van activa zou moeten komen. Maar helaas... Alle bei komen nu alsnog op de passiva kant... Visma! kunnen jullie dat oplossen????? VORDERING is op de ACTIVA kant van de balans! We hebben genoeg bouwvakker met BTW vordering! Alvast bedankt!

Goedgekeurde oplossing
Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Schulden worden standaard met een min-teken getoond op de Passiva zijde.

Nu heb jij een vordering aan de Passiva zijde staan waardoor het bedrag positief staat. In Visma switch dit niet automatisch naar de vorderingen kant. In de meeste gevallen moet je als ondernemer btw afdragen vandaar aan de passiva kant.

 

Als je de BTW aangifte opvraagd biva Boekhouding - BTW aangifte zul je zien dat er een vordering staat van z'n € 3.