Mijn Communities
Help
G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

Zeer onduidelijk banktransactie overzicht

door G van Wiechen (Bijgewerkt ‎04-01-2022 10:05 door G van Wiechen )

Ik begin pas dit jaar met het werken met visma en het valt mij op dat er bij de geimporteerde banktransacties alleen het bedrag en kenmerk wordt  weergegeven maar niet de verzender. Tevens is het tekst veld van de referentie dusdanig kort dat ik niet in een oogopslag kan zien wat een betaling/afschrijving zou kunnen zijn.

 

Dit is heel onoverzichtelijk gezien ik van meerdere heel verschillende betalingen krijg krijg waarvan uit het kenmerk niet 1-2-3 is af te leiden wat het is en het ook vaak niet correspondeert met een factuur (Denk aan Derdengelden etc.) - Ik moet nu inloggen op mijn bank om te zien waar een betaling vandaan komt - zeer omslachtig.

 

Kan ik dit ergens instellen of is dit als probleem gesignaleerd?

14 ANTWOORDEN 14
Daan Roos ADR Houten
CONTRIBUTOR **

door Daan Roos ADR Houten

Visma kan hier nog wat aangedaan worden? Het zou zo makkelijk zijn als de naam van de ontvanger/de persoon die heeft betaald zichtbaar zou worden in het scherm (en afdruk) met nog af te stemmen transacties en ook later in het grootboek.

G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

door G van Wiechen (Bijgewerkt ‎08-02-2022 09:30 door G van Wiechen )

Het gaat niet om de import vorm, maar om wat er getoond wordt in het kas/bank transactie scherm.

 

Het is daar vaak onduidelijk/niet zichtbaar van wie de transactie afkomstig is. Die info zie je pas achter als je naar "stem af" gaat - dan blijkt dat deze informatie dus wel is geimporteerd. Het is een keuze van Visma het niet te tonen te maken in het algemene scherm - met onduidelijkheid tot gevolg.

 

Het grootste probleem is dat je niet goed kan zoeken in het bankboek. Als ik bijvoorbeeld de transacties van klant X wil inzien om naast de facturen te leggen of om foutieve boekingen terug te vinden/te corrigeren is dat een vrij moeizaam proces. in plaats van gewoon de naam in te toetsen in het zoekscherm, moet ik specificieke bedragen en/of data invullen en krijg ik zodoende geen goed overzicht van de banktransacties verbonden met deze relatie

 

Overigens vreemd dat nog niemand van Visma zelf op deze post heeft gereageerd

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Ik ben het helemaal met je eens, dit zou een grote verbetering zijn. 

Kleine aantekening, de importvorm geeft bij een MT940 wel meer informatie mee dan bij bijv. een CSV.

Maar in welke gebruikte importvorm dan ook, de uitgebreide informatie zou zeer wenselijk zijn.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Wij zien bij alle banken alleen de betalingsreferentie en niet de gegevens zoals Naam en IBAN hiervoor moet je naar Stem af.

G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

door G van Wiechen

Dat zeg ik en dat is dus onhandig en onoverzichtelijk - zeker als het gaat om vindbaarheid van transacties. Als de zoekfunctie ook "achter" de boeking in het overzicht zoekt zou dat ook al een vooruitgang zijn. Maar het liefst zie je toch gewoon van wie de betaling afkomstig is?

G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

door G van Wiechen

Sander - dit is geen oplossing - graag dus niet markeren als zondanig.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Ik had per ongelijk op Opgelost geklikt maar krijg dat er niet meer af, heb dit gemeld bij support.

 

Maar heb je beide types getest? MT940 en CAMT053 er kan namelijk verschil zitten in de omschrijving die je te zien krijgt.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze (Bijgewerkt ‎08-02-2022 09:51 door Sander Kreuze )

Ik heb alleen klanten met Rabo, ING, ABN, BUNQ en alleen via bankkoppeling gekoppeld en de informatie die ik krijg is voldoende. 

 

Een flinke verbetering zal inderdaad zijn:

Kolommen toevoegen: Naam en IBAN 

G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

door G van Wiechen

Ik wil niet handmatig importeren - want te veel werk :). Ik Werk met rabo en triodos bankkoppeling - het merendeel met de laatste. mogelijk geeft Triodos te weinig info (maar staat dus wel bij Stem Af). 

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Helemaal goed!

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Heb je al een MT940 geprobeerd? Het kan zijn dat die meer informatie geeft.

 

Daarnaast zou ik graag ook alle informatie, ook na het boeken willen kunnen terugzien. Nu haal ik die informatie via Autopay te voorschijn zodat ik geen correctie boeking krijg.

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Met CAMT had ik bij de SNS minder goede ervaringen omdat deze per dag geïmporteerd moesten worden. Ik ben het met je eens dat meer informatie zeker een pre zou zijn.

G van Wiechen
CONTRIBUTOR ***

door G van Wiechen

De automatische bankkoppelingen van Visma (bij twee verschillende banken). Bij mijn vorige boekhoudpakket deed ik deels met CAMT import en een automatische koppeling.bij beide werd dan altijd en rekeningnummer en naam mee geimporteerd (zie het verschil onder). Nota bene was een van mijn. redenen te switchen dat ik overzichtelijk beide banken automatisch zou kunnen beheren dat valt vies tegen 😞 Screenshot 2022-01-04 at 15.18.26.pngScreenshot 2022-01-04 at 15.20.35.png

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Werk je met een bankkoppeling, MT940 of import van een CSV file? Ik heb de ervaring met de laatste dat er inderdaad heel sumier informatie doorkomt maar bij de bankkoppeling en MT940 staat hetzelfde als op het afschrift. Wel is veel informatie verloren na het moment van boeken.