Mijn Communities
Help
marzena17
CONTRIBUTOR **

afsluiting van jaarrekening en jaarrekening maken met visionplanner

door marzena17

goede middag 

weet mss iemand hoe ik in visma op de juiste manier een jaar moet afsluiten voor een jaarrekening 

ik maak jaarrapport met visionplanner maar daar krijg ik te zien onverdeelde winst bijv van 2 jaren tegelijk niet voor een jaar 

er is mij verteld dat ik een extra boeking van bijv prive opnames en beginbalans moet in e accounting moet doen boven op de journaalpost winst overboeken 

weet iemand mss hier iets meer van hoe het moet 

 

mvg 

 

Marzena 

7 ANTWOORDEN 7
marzena17
CONTRIBUTOR **

door marzena17

Beste E Mulleners bedankt voor je antwoord omdat ik nog niet helemaal uit ben en niet helemaal eens ben met de jaarrekening mss heb je nog meer tips voor mij ..... in de jaarrekening zie ik de verloop van eigen vermogen niet ik zie alleen maar cumulatief begin vermogen en cumulatief prive opname ok als ik na de jaarrekening de prive opnames ga overboeken dan mss gaat het volgende jaar beter maar het verloop van ev begin jaar plus winst min prive opname en ev eind jaar deze zie ik nergens kun je mij hierbij helpen ? mvg Marzena

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Beste Marzena,

 

Gebruik sjabloon Resultaat boekjaar voor het verwerken van het resultaat via handmatig boekstuk. Mocht het resultaat daarna nog veranderen dan kun je de boeking opnieuw maken door de boeking te verwijderen of de bedragen op nul te stellen, boekstuk doorboeken, opnieuw openen en het boekingssjabloon opnieuw kiezen in hetzelfde boekstuk. Meerdere opties dus.

 

resultaat boekjaar.png

 

De eindstanden van de 06 rekeningen en resultaat boekjaar boek ik altijd op 1-1 met omschrijving Correcties beginbalans over naar het bedrijfskapitaal. Hiermee laat je de eindcijfers van vorig jaar met intact.

 

correctie beginbalans.png

 

Hopelijk heb je hier iets aan?

 

Ik hoor het graag.

Sander Kreuze

marzena17
CONTRIBUTOR **

door marzena17

Beste Sander 

 

met spelen en zoeken kwam ik ook er achter dat ik op 1-1 volgende jaar alles na bedrijfskapitaal of eigen vermogen hoe je dat wil noemen moet overboeken wat een zoektocht was dat 

bedankt voor je antwoord en bevestiging voor mij dat dit nu wel goed gaat 

 

ben je mss ook in de loop van het jaar met klant naar visma overgegaan ? van een andere programma ? mijn vraag is als ik de cijfers bijv van 6 mnd boek moet ik de vermogen op eigen vermogen boeken of? 

mvg 

Marzena

 

 

Goedgekeurde oplossing
Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Als je overstapt kies ik graag voor alles van het jaar in visma te zetten. Als dit niet kan of veel werk is kun je natuurlijk ook de eindbalans uit het vorige systeem als beginstand invoeren. Stel je stapt over per 31-05-2022 dan voer je alle cijfers (balans en vw) in op datum 31-05-2022 via een handmatig boekstuk in. In je rapportages / Financial overview heb je dan helaas geen maandcijfers in het eerste jaar en niet om te vergelijken in het 2e jaar. Het resultaat in 2022 boek je uiteindelijk via het boekingssjabloon weer weg dus dat hoef je tussentijds niet te doen.

 

Heb ik je zo een oplossing kunnen bieden?

 

Hoor het graag.

Sander Kreuze

marzena17
CONTRIBUTOR **

door marzena17

Beste Sander 

maar doe ik dit niet boeken als openingsbalans onder instellingen boekjaren en openingsbalans toch? 

en als ik de beginbalans boek moet ik toch ergens de eigen vermogen per die datum boeken? 

ik ben nog niet zo lang bezig in visma en zeker niet in combinatie met visionplanner daarom ben ik blij met je hulp ...

mvg 

Marzena

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Dat kan vast maar ik maak altijd een handmatig boekstuk met datum 31-12-vorig jaar aan met daarin alle saldi van de balansrekeningen en winst en verliesrekeningen. Daarna verwerk je ook een boekstuk met Boekingssjabloon Resultaat boekjaar. Dit doe je namelijk ook in een normaal boekjaar afsluiting.

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Je moet in elk geval het resultaat in eAccounting jaarlijks boeken met een journaalpost.

Je kunt bij het maken van de journaalpost voor het resultaat de privé rekeningen overboeken maar dan komt het niet juist in Visionplanner. Dit kun je wel ná de voltooiing van de jaarrekening doen. Let er vooral wel op dat je rekening 8999 uitschakelt in Visionplanner.