Mijn Communities
Help
Rens de Jongh
CONTRIBUTOR ***

schadevergoeding met btw 0% op verkoopfactuur

door Rens de Jongh

Dag,

Ik wil een schadevergoeding, waarop geen btw rust, op een verkoopfactuur in mindering brengen. Mijn vraag is, hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb een artikel aangemaakt waar uiteindelijk btw 0% gerekend gaat worden, maar omdat het geen prestatie is, zou in de btw aangifte op negatieve omzet staan, dat lijkt me niet juist. Ik heb daarom een andere grootboekrekening aangemaakt met 'geen btw-code', die wordt gezien bij de verkoopcategorie onder "niet in btw aangifte". De grootboekrekening met 0% wordt daar echter niet gezien. Maar misschien is er een veel makkelijker manier om dat voor mekaar te krijgen. Ik hoor het graag. mvg.

3 ANTWOORDEN 3
Goedgekeurde oplossing
Rens de Jongh
CONTRIBUTOR ***

door Rens de Jongh

Dan zat ik in de goed richting, bedankt. Maar de laatste zin moet dan natuurlijk zijn: "de boeking mbt schade wordt NIET in de BTW aangifte meegenomen. Anders zou het nog niets uitmaken 🙂 . Maar bedankt!

Goedgekeurde oplossing
Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

In mijn laatste zin ontbreekt het woord NIET

 

Moet zijn: De boeking mbt schade wordt NIET in de BTW aangifte meegenomen!

Goedgekeurde oplossing
Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Hoi Rens,

 

Oplossing

Maak een Artikelcode aan: Schadevergoeding, btw 0% en kies een rekening bij Niet in btw-aangifte (waarop de schadevergoeding geboekt  moet worden) 

 schadevergoeding.png

 

Gebruik de artikelcode in de factuur, vermeld bij aantal -1 zodat het in mindering gebracht wordt.

 

Sinds vandaag de mogelijkheid om de Boeking in te zien van een verkoopfactuur (linksonderaan de factuur)

 

boeking verkoopfactuur.png

 

De boeking mbt schade wordt in de BTW aangifte meegenomen.

 

Succes!