Mijn Communities
Help
Arie van der Wal
CONTRIBUTOR ***

BTW suppletie

door Arie van der Wal

Bij het aanmaken van een BTW suppletie wordt het document aangemaakt met betaalmethode 2, dit is niet wenselijk. Als het goed is wordt er door de belastingdienst een naheffingsaanslag opgelegd en dit geeft een ander betalingskenmerk dan de "normale" btw aangifte over die periode. 

 

BTW-aangiften / BTW suppleties / Loonheffingsaanslagen zijn documenten die altijd als seperate betalingen overgemaakt moeten worden ivm de betalingskenmerken. Graag zien we dat dit technisch wordt opgelost waardoor je geen kans hebt op boetes/naheffingen/terugstortingen/vragen van de belastingdienst of ander ongemak.

1 ANTWOORD 1

door Elbert Dannenberg

Dit zou inderdaad handig zijn. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat de btw-aangifte gedaan is. Een paar minuten later zie een fout doordat er ten onrecht een factuur als ICP was geboekt. Je corrigeert dit waardoor je weer btw moet afdragen (boven de €1000). Vervolgens werd er direct een suppletie gedaan en beide BTW-aangiftes werden vanuit Visma.net betaald. 

Vervolgens krijg je een heel papier circus, dit zou voorkomen zijn als de suppletie niet betaald was. 

Het zou ook al voldoende zijn als je een duidelijke waarschuwing krijgt en je zelf handmatig de betaalmethode aanpast (zodat je deze niet per ongeluk betaald). Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van bovenstaande regels.