Mijn Communities
Help
Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

Factuur kan niet verrekend/betaald worden

door Lizette Douma (Bijgewerkt ‎23-02-2022 15:35 door Lizette Douma )

Ik heb een factuur tegen geboekt omdat deze foutief was. Nou wil ik hem tegenboeken met de creditfactuur. Wanneer ik ga naar crediteurbetalingen en klik op de creditfactuur waar hij verrekend mee moet worden kan ik de desbetreffende factuur niet vinden. Wanneer ik de factuur (die overigens gewoon open staat) zoek onder de inkoopfacturen kan ik hem gewoon vinden, maar is de optie betaling aanmaken niet ter beschikking. In de bank / kas kan ik de factuur wel vinden. Ik heb geprobeerd om ze in de kas tegen elkaar weg te boeken (dan kan ik de factuur wel vinden), maar dan wordt de afschriftregel niet verwerkt. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? En hoe ik deze factuur wel weggeboekt krijg? 

11 ANTWOORDEN 11
Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

door Lizette Douma

Bedankt voor de bevestiging. Ik had al zo'n idee dat het daar mis was gegaan, maar dan ga ik het nu even doorsturen naar onze partner.

Bedankt voor je hulp!

door Erik van den Berg

Dit zijn de stappen:

Stappen

  1. Ga naar de debetcorrectie
  2. Open het document
  3. Kies voor Acties\Betaling aanmaken
  4. Venster Crediteurenbetalingen wordt geopend
  5. Kies voor Te koppelen documenten en selecteer de Factuur
  6. Daarna het document vrijgeven
Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

Goedemiddag Erik,

 

Bedankt voor je bericht. Met deze stappen ben ik bekend. Het probleem is alleen dat wanneer ik een document wil koppelen ik het document niet kan vinden, terwijl deze nog wel open staat. 

Hallo Lizette,

 

Zou kunnen zijn dat er al een betaling aan gekoppeld is die niet is vrijgegeven. Dat zou je kunnen zien door de debetcorrectie op te zoeken en op het tabblad 'Betalingen' te kijken. Of in het scherm 'Crediteurbetalingen', daar zou hij nog de status 'In balans' moeten hebben.

 

Gr. Marvin - About Software

Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

Er was inderdaad een betaling aangekoppeld maar deze is teruggetrokken. Het Saldo staat daarom weer op het bedrag. Doordat hij is teruggetrokken is er geen batchnummer en kan ik hem dus ook niet vrijgeven. Maar ik heb wel het idee dat dit het probleem veroorzaakt. 

Wanneer deze betaling nog 'in balans' is, dan kun je hem gewoon verwijderen. Wanneer hij geannuleerd is, dan zou de factuur weer in een nieuwe betaling opgenomen kunnen worden.

Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

Helaas beiden niet het geval.. Ik heb gekeken en ik heb geen betalingen meer in balans staan. Ik kan de factuur ook nog steeds niet vinden bij een nieuwe betaling. 

Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

door Lizette Douma

Als ik kies voor de optie "betaling verwerken" krijg ik de volgende foutmelding: Fout: Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van het veld Betaalmethode met de waarde 1 . Fout: Voor betaalmethode '1 ' is de optie om batches aan te maken niet ingesteld.

door Marvin - About Software (Bijgewerkt ‎24-02-2022 13:49 door Marvin - About Software PARTNER )

Misschien handigste om even een screenshot te maken van je crediteurenkaart en dan met het vinkje 'Inclusief niet-vrijgegeven documenten', dan is het wat makkelijker inschatten wat er aan de hand is. Een factuur met status 'open' en geen gekoppelde betalingen zou je altijd moeten kunnen selecteren. Ik neem aan dat je een crediteurbetaling doet met methode 9 (vereffening) toch?

Lizette Douma
CONTRIBUTOR ***

208450.png208454.png

 

Misschien geeft dit een duidelijker beeld. Ik had een foutieve factuur geboekt en heb deze gecorrigeerd. Ik wil nu 208450 wegboeken tegen 208454. Ik heb dit eerder gedaan en dacht toen dat ik het fout had gedaan en heb dit willen corrigeren. Zie de eerste betaling bij beide facturen. Ik heb bij 208454 wel 1 factuur weg kunnen boeken, maar nu moet het resterende bedrag nog. Ik heb het geprobeerd in de kas, maar daar werd 208450 niet goedgekeurd dus die heb ik geannuleerd en verwijderd. Je ziet dat beide facturen open staan, maar er is denk ik iets niet goed gegaan met de eerste verrekening en de annulering hiervan, want hier is ook geen batchnummer van. 

Aha, dat ziet er niet helemaal goed uit inderdaad. Die bovenste regel, dus een correctie die leidt tot een debetcorrectie die zou beide documenten gesloten moeten hebben. Dan kun je normaal gesproken niet nog een debetcorrectie eraan gekoppeld krijgen, met een negatief bedrag (!?)..

Ik denk dat hier even een ticket via de partner gemaakt zal moeten worden.