Mijn Communities
Help

Handmatig betaling boeken op debiteur in Afschriftregels verwerken lukt niet

door Marjan van der Schoot

Handmatig betaling boeken op debiteur in "Afschriftregels verwerken" lukt niet, terwijl in "Voorkeuren Bank/kas" geen vink staat bij "Geen betalingen aan debiteuren aanmaken".

Ik krijg een geel uitroepteken bij "Betalingen aanmaken" en  "Onverwerkt saldo" en kan de regel niet verwerken.

In de video over dit onderwerp staat er geen geel vink bij "Betalingen aanmaken" en  "Onverwerkt saldo".

3 ANTWOORDEN 3
Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

door sanderdercksen

Betreft dit wellicht een afschriftregel van het soort Uitgave?

In die situatie is het verplicht om een creditnota af te letteren om de afschriftregel naar het debiteurenproces te kunnen verwerken. Zonder aflettering kan een uitgave niet als debiteurentransactie worden verwerkt vanuit de bank. 

Goedgekeurde oplossing
Marjan van der Schoot
VISMA

Thanks Sander, het betreft inderdaad een uitgave. In dit geval een foutieve terugbetaling van een creditnota. Ik wil deze wel graag boeken op de debiteur als een vordering. Kan dat of moet het dan op een grootboek (tussenrekening) worden geboekt ?

Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

De tussenrekening hiervoor gebruiken is in dit geval de oplossing. Zorg dat je de debiteur in de omschrijving van de transactie vermeld, zodat je straks makkelijker kunt controleren wanneer de ontvangst van de debiteur ook weer op deze tussenrekening afgeboekt wordt. Je kunt desgewenst de functionaliteit Afletteren in het Grootboek gebruiken om een dergelijke tussenrekening eenvoudig af te letteren.

 

Er is helaas geen documenttype beschikbaar in het debiteurenproces, waarmee je dit soort vorderingen kunt traceren.