Mijn Communities
Help
Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

Handmatige betalingen - crediteuren

door Rolf Bloemendaal

Is het mogelijk om bij de handmatige betalingen (AP30200S) en je kiest voor betaalmethode Handmatig en de Kas-rekening om alle facturen die hieraan gekoppeld zijn in beeld te brengen? Nu komen alleen de vervallen facturen naar voren.

 

Het lijkt mij logisch om bij kasverkeer geen rekening te houden met vervaldatum omdat Kasverkeer veel flexibeler (of impulsiever) is dan bankverkeer.

2 ANTWOORDEN 2

door sanderdercksen

Klopt, ik ben het met je eens dat dit venster niet de juiste filtering toepast. Hiervan zal ik melding maken. 

 

Op welke manier worden de inkoopfacturen die contant betaald worden nu precies verwerkt? Het is namelijk mogelijk om via de premium scanservice dit soort facturen te laten boeken naar een "contant" crediteur. Deze crediteur heeft een betalingstermijn van 0 dagen, waardoor factuurdatum = vervaldatum en je deze dus altijd kunt selecteren. 

 

 

Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

Deze crediteur wordt in een aantal gevallen via de bank betaald en in een aantal gevallen via de kas. Standaard staat deze crediteur op Automatisch betalen met BOW en een betalingstermijn van 30 dagen.

 

Als de factuur contant betaald wordt, wordt de specifieke factuur op betaalmethode Handmatig en Kas gezet, waarna via handmatige betalingen de kasbetalingen worden geselecteerd en verwerkt.

 

Bij het omzetten van de betaalmethode blijft de betalingstermijn wel op 30 dagen staan en komt de factuur daarmee niet naar voren bij de handmatige betalingen.