Mijn Communities
Help
Ellis2
CHAMPION *

Nieuwe betaalservice - hoe betalingskorting inhouden?

door Ellis2

We hebben facturen van een leverancier met inhouden betalingskorting en een factuur met 30 dagen betalingsconditie.

1. hoe facturen te betalen met inhouden betalingskorting? In stambestand staan de betalingsvoorwaarden goed namelijk 8 dagen 2% of 30 dagen netto. Ik zie ook in de  Betalingen verwerken lijst staan een kolom met Datum betalingskorting maar Visma doet daar blijkbaar niks mee?

2. Hoe de facturen van dezelfde leverancier -> 1 factuur met en 1 factuur zonder betalingskorting samen te betalen?

     FactuurbedragbetalingskortingTe BetalenBetalingscondities
Voorbeeld BVFactuur22022017-9-202230205,000,0020530 dagen
Voorbeeld BVFactuur220220231-10-20227525,008,67516,338 dagen 2% netto
        €     721,33 

 

7 ANTWOORDEN 7
Ellis2
CHAMPION *

door Ellis2

Hallo, Is er al bekend wanneer dit probleem wordt opgelost door Visma.net Financials? 

Ellis2
CHAMPION *

door Ellis2

Hoi Sander,

Dus ik kan weer terug naar start en  bij alle crediteuren met betalingskorting de Betaling op weer terug zetten naar Vervaldatum.

Dus het niet opgelost en kom ik weer terug op mijn vraag van 7-11-2022:

We hebben facturen van een leverancier met inhouden betalingskorting en een factuur met 30 dagen betalingsconditie.

1. hoe facturen te betalen met inhouden betalingskorting? In stambestand staan de betalingsvoorwaarden goed namelijk 8 dagen 2% of 30 dagen netto. Ik zie ook in de  Betalingen verwerken lijst staan een kolom met Datum betalingskorting maar Visma doet daar blijkbaar niks mee?

2. Hoe de facturen van dezelfde leverancier -> 1 factuur met en 1 factuur zonder betalingskorting samen te betalen?

 

Ellis2
CHAMPION *

door Ellis2

De factuurdatum is 25-11-2022. De bet.korting datum is: 9-12-2022 -> is dus al geweest, dus geen betalingskorting meer. De gewone 30 dagen vervaldatum is: 25-12-2022. 

Waarom verschijnt de dan evengoed in de Betalingen Verwerken lijst, want de betalingskortingstermijn is al verlopen?

 

Ellis2_0-1671102748484.png

 

 

Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

door sanderdercksen

Ik begrijp het inderdaad. In dit geval was de betaaldatum 09-12-2022 aangezien de korting daarop stond, echter die datum is nu verstreken. De factuur zal dan altijd worden aangeboden ter betaling, gezien het feit de betaaldatum in het verleden ligt. 

Een optie is om in het vervolg te kiezen voor betaling op Vervaldatum, let daarbij wel op dat dit niet voor reeds geboekte facturen geldt. De betaaldatum in de factuur wordt namelijk gezet op moment van aanmaak inkoopfactuur. 

Daarbij is het mogelijk om te kiezen om alsnog de korting in mindering te brengen, dus ook wanneer niet binnen de kortingstermijn wordt betaald. 

Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

door sanderdercksen

Hoi @Ellis2 eea heeft te maken met de instelling Betaling op in het venster Crediteuren. Daar heb je de keuze om de betaaldatum op de vervaldatum of de kortingsdatum te zetten. Afhankelijk daarvan zal de factuur met betalingskorting wel of niet worden aangeboden om te betalen binnen de kortingstermijn. Ik weet niet helemaal zeker of daarmee je vraag volledig beantwoord kan worden. Maar in principe zou je dus moeten zien (wanneer de factuur binnen de kortingstermijn valt) dat het te betalen bedrag verminderd is met het bedrag van de betalingskorting. Onderstaand een screenshot van een factuur van 121,- die ik betaal binnen de kortingstermijn, waardoor het systeem voorstelt om slechts 119,- te betalen. Bij deze factuur is de betaaldatum 17-11 (=kortingsdatum) en de vervaldatum 21-11. Zie voor meer informatie over betaaldatum, kortingsdatum en vervaldatum ook dit bericht

 

sanderdercksen_0-1667821042169.png

 

sanderdercksen_1-1667821104233.png

 

Ellis2
CHAMPION *

door Ellis2

Hi, Ik kom hier toch weer op terug. Ik heb in stamgegevens op Kortingsdatum gezet maar nu krijg ik alle facturen in beeld die betaaldatum in de toekomst hebben.  In dit geval dus niet betaald met betalingskorting maar de gewone betaal termijn van 30 dagen.  Waarom komt de factuur dan toch in beeld met vervaldatum 25-12-2023 en betaaldatum 15-12-2022=>kortingsdatum?

Bij stamgegevens betaalvoorwaarden geef je in: 14 dagen 2% of 30 dagen netto.

Kan Visma dat niet aan? Wat heeft het dan voor zin om de betaalvoorwaarden zo in te richten als het niet werkt?

Ellis2_0-1671100964831.png

 

 

door sanderdercksen

De Betaaldatum is altijd leidend waarop de betaling uitgevoerd zal worden. In dit voorbeeld is er een betalingskorting van toepassing als binnen 14 dagen betaald wordt (dus uiterlijk 15/12/2022). De vervaldatum van de factuur is 25/12/2022, maar dat is dus niet de betaaldatum. 

Betalen op kortingsdatum betekent dus dat de factuur op 15/12 ter betaling wordt aangeboden.