Mijn Communities
Help
henryspronk
CONTRIBUTOR **

Onjuiste herkenning Auto Invoice corrigeren in postvak IN

door henryspronk

De inkoopfacturen die middels Auto Invoice worden klaargezet in het postvak IN zijn niet altijd correct herkend. We hebben bijvoorbeeld al een factuur gehad die als correctiefactuur herkend wordt in het systeem terwijl het een gewone, normale inkoop betreft of een factuur waarbij het systeem het bedrag exclusief BTW als factuurbedrag aanneemt. Daarnaast wordt ook het format van het factuurnummer niet altijd juist herkend. Het systeem slaat dan een spatie, punt of streepje over. Hierdoor bestaat het risico dat eenzelfde factuur meerdere malen ingeladen wordt doordat het factuurnummer op een leesteken afwijkt.

 

Het zou handig zijn wanneer de velden die herkend worden, in het postvak IN nog handmatig aangepast kunnen worden wanneer deze niet juist zijn. Nu is de werkwijze dat de betreffende factuur uit het postvak IN verwijderd wordt en handmatig als inkoopfactuur ingevoerd moet worden. Dit ervaren wij als omslachtig.

5 ANTWOORDEN 5
Gijs Brat
VISMA

door Gijs Brat

Ook hier een klant met deze wens. Klant 'scant' facturen middels foto's te maken, die worden niet altijd goed ingelezen. Zou fijn zijn als je dan 'soort' makkelijk kan aanpassen

Edwin Tersmette
CONTRIBUTOR **

door Edwin Tersmette

Naast dat we hier ook last van hebben is het vervelend als je een nieuwe crediteur aanmaakt vanuit Postvak IN, Visma.net niet de nieuwe juiste grootboekrekening gebruikt die je net hebt ingesteld bij de nieuwe crediteur. Deze moet je handmatig aanpassen bij de eerste inkoopfacturen.

door sanderdercksen

Allereest de vraag of er gebruik wordt gemaakt van de basis scanservice of de premium scanservice?

Deze "onvolkomenheden" verwacht niet direct bij de premium scanservice.

 

Graag ontvang ik een voorbeeldfactuur waarbij de interpretatie niet juist is. Deze kan per mail naar dit adres gestuurd worden. 

Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

door Rolf Bloemendaal

Ook wij hebben hier last van. De grootste onhandigheid is dat je de bedragen niet meer kan omzetten in positief (of negatief). Hiermee is voordat de factuur in Postvak IN zit al bepaald of het een factuur of een debetcorrectie is.
Dit kan je in een verdere fase niet meer aanpassen. Je mag immers geen negatieve factuur of debetcorrectie hebben.

Alle andere velden kan je nog aanpassen in het Postvak IN (de crediteur) of in een later stadium aanpassen bij de factuur zelf (zoals de BTW-codes, factuurnummer en betalingscondities).

 

Bij het fout inlezen van het bedrag moet je nu altijd handmatig zelf een nieuwe boeking (of tegenboeking) maken.

door sanderdercksen

Hoi Rolf,

Ik begrijp de wens zeker, alleen ik ben wel op zoek naar concrete voorbeelden. Want onze premium scanservice zou ook debet- en creditnota's moeten herkennen. Zou je mij een paar voorbeelden willen sturen van facturen die foutief geinterpreteerd worden?

Bedankt, Sander