Mijn Communities
Help
Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

Provisie

door Erik Janssen

Hallo,

 

Ik ben bezig om provisies aan te leggen voor verkochte diensten enkel kan ik geen periode aangeven.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Bijgevoegd enkele screenshotsScreenshot_2019-02-04 Perioden.pngScreenshot_2019-02-04 Verkoopfacturen.pngScreenshot_2019-02-04 Provisiegegevens.pngScreenshot_2019-02-04 Provisieperiode afsluiten heropenen.pngScreenshot_2019-02-04 Provisies berekenen.pngScreenshot_2019-02-04 Voorkeuren Debiteuren.png

12 ANTWOORDEN 12

door sanderdercksen

Het berekenen van provicie begint bij het vastleggen van een provisie% in de stamgegevens van de verkoper (zie afbeelding 1). Uit de schermafbeeldingen kon ik niet opmaken of dit al was vastgelegd?

Als er vervolgens een verkoopfactuur verwerkt is waarin deze verkoper was opgenomen en waarin een factuurregel is verwerkt met de optie Provisiebasis gemarkeerd (afbeelding 2), dan zal in het venster Provisies berekenen dit zichtbaar worden. De provisie kan vervolgens per maand opnieuw verwerkt worden.


Afbeelding 1

2019-02-05 17_26_47-Window.png

Afbeelding 2

2019-02-05 17_28_24-Window.png

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Dit had ik allemaal al ingesteld maar ben er nu achtergekomen dat op het moment van een regel aanmaken in een factuur provisiebasis aangevinkt staat maar zodra je de regel verder invult het vinkje weg gaat en dus weer opnieuw moet aanvinken.

 

Nu is dus de provisie berekend en kan ik deze terug vinden, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de provisie ook verder te gebruiken is. Het is de bedoeling dat de provisie wordt uitbetaald maar ik kan van de verdere verwerkings mogelijkheden niets terugvinden.

Komt er nog een instructie video/handleiding hoe het verdere provisie traject correct te doorlopen?

 

 

door sanderdercksen

Maak je gebruik van niet-voorraadartikelen in de factuur? In het artikel kan worden aangegeven of het artikel onder provisiebasis valt en zal dit vinkje automatisch worden gemarkeerd in de factuurregel. Een wijziging in de regel kan dan niet leiden tot het opheffen van het vinkje. 

De provisie mogelijkheden in Visma.net zijn beperkt tot het berekenen van de provisie per medewerker per maand. Deze gegevens zul je vervolgens moet vertalen naar het salaris systeem waar de uitbetaling over het algemeen wordt geregeld. De provisiegegevens zou je bijvoorbeeld naar een Excel bestand kunnen exporteren, zodat deze ingelezen kan worden in het betreffende salaris pakket.

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Ik heb nu geen niet-voorraadartikel aangemaakt in de demo omgeving, dit gaat wel gebeuren in de echte administratie. Waar moet je overigens aangeven dat het onder provisie wordt verkocht?

 

De provisie gaat niet gebruikt worden voor medewerkers maar voor resellers.

Ik snap niet zo goed waarom je deze wel kunt berekenen maar verder niets mee kunt doen. Komt hier nog verandering richting toekomst zodat het hele proces met betalingen ed te volgens is binnen de administratie?

door sanderdercksen

Deze optie (onderworpen aan provisie) is te vinden in het tabblad Prijs-/kosteninformatie (zie afbeelding)

2019-02-06 14_21_01-Niet-voorraadartikelen.png

Op dit moment is het echt alleen bedoeld voor informatie en niet om ook daadwerkelijk uit te betalen. Uiteraard is het wel eenvoudig mogelijk om via een importdefinitie de gegevens van de provisieberekening te importeren naar Inkoopfacturen. Op die manier kunnen de resellers dan uitbetaald worden via het betalingsproces in crediteuren. 

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Ai, die had ik moeten zien, 10x overheen gekeken....sorry

Ik ga me verdiepen in de importdefinities.

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Maar het is de debiteur die de provisie krijgt. Is het niet mogelijk om dit bij debiteuren te doen zodat ik alles bij elkaar heb?

door sanderdercksen

Provisie gaat op basis van de verkoper gekoppeld aan de factuur.

Voor debiteuren zou je het dan wellicht beter kunnen oplossen door het verlenen van een korting op de factuur via zogenaamde kortingcodes? 

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Aan gedacht maar dat gaat helaas niet werken.

Het is de bedoeling dat we hetzelfde gaan werken als Visma, Visma factureert (in dit geval aan ons) maar wij worden ondergebracht bij een partner die een provisie krijgt van Visma (Er vanuit gaand dat de partner een provisie krijgt)

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Oplossing hiervoor misschien bekend?

Analyse maken en extra comptabel berekenen?

 

Je zou zou in de analyse ook nog een reken veld kunnen toevoegen en totaliseren per maand per debiteur en handmatig boeken. 

Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

Ik zie dit meer als workaround, de provisie per verkoper over een periode zijn al standaard terug te vinden.

Het punt is het overnemen van bedragen en verdere gegevens die bij de provisie horen binnen Visma, losse bedragen en gegevens overnemen vergroot de kans op fouten, brengt extra werk met zich mee en is naderhand moeilijker te traceren en analyseren.

Het stuk provisie berekenen wat er nu in zit is leuk maar enkel informatief het mist volgens mij wel waar Visma.net voor staat.