Mijn Communities
Help
Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

Vernieuwde betaalservice Visma.Net en de betaaldatum

door Rolf Bloemendaal

Het was in het vorige proces al een aantal keer opgemerkt bij Visma en ook deze keer zit het wat verder verstopt:

In de praktijk merk ik bij klanten, vooral in het kleinbedrijf, dat zij een openstaande posten lijst van vandaag opvragen en dan bepalen welke crediteuren ze vandaag gaan betalen; ook de facturen die nog niet vervallen zijn.

 

Standaard werkt Visma.Net in het betalingsproces met de vervaldatum voor de betaaldatum. Daarmee laat Visma.Net in eerste instantie alleen de vervallen facturen zien en degene met de vervaldatum van de huidige dag.

 

Het is zeer gewenst om bij de voorkeuren crediteuren een instelling te maken dat je niet op vervaldatum wil betalen  maar op 'selectiedatum' (of hoe je het ook wil noemen) en dat daarmee ook alle facturen zichtbaar worden (ook de niet vervallen facturen dus), waarbij niets geselecteerd is.

 

De klant kan nu snel via de selectieknoppen bij de facturen bepalen wie ze wel en niet vandaag willen gaan betalen.

 

Als klanten nu vergeten de betaaldatum aan te passen, en in het nieuwe proces zelfs 2x moeten klikken omdat het verder verstopt zit, gaat het geheid een aantal keren mis. Dat is niet gewenst bij de klanten merken wij.

 

Daarnaast speelt ook nog mee dat de banken de verschillende betaaldata als verschillende batches zien; daarmee stijgen ook de bankkosten.

Zeker voor de kleine ondernemers is ook dat van belang.

4 ANTWOORDEN 4
Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

door Rolf Bloemendaal

Is het vinkje in "Voorkeuren Crediteuren > Algemene instellingen > Altijd huidige datum als betaaldatum hanteren", het vinkje waar ik al een tijdje op gewacht heb?

Waarschijnlijk is dit zeker een vinkje waarop je hebt gewacht, maar het is niet de optie zoals in deze case was beschreven (inzake de vervaldatum). 

Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***

door Rolf Bloemendaal

Een betaaltermijn van 0 dagen is in basis niet gewenst. Dan ga je informatie missen en dat wil je niet. 

Uiteindelijk wil je toch wel zien of je te laat bent of te vroeg of op tijd.

door sanderdercksen

De wens om standaard als betaaldatum de datum van vandaag te hanteren is inderdaad bekend en geregistreerd als wens. 

 

Het standaard tonen van alle facturen in de betaalservice (dus ook de nog niet vervallen) is niet als zodanig geregistreerd. Daarbij vraag ik mij wel af of de vervaldatum in dit geval eigenlijk nog relevant is? Je kunt ervoor kiezen standaard een betaaltermijn van 0 dagen in de inkoopfacturen te gebruiken. Daarmee is de vervaldatum altijd gelijk aan de factuurdatum en kun je ten alle tijde alle facturen direct betalen. Hoe zie jij dit precies?