Mijn Communities
Help
habers
CONTRIBUTOR ***

grootboek btw boeking

door habers
  1. Ga naarFinance - General ledger - Work area - Enter - Journaalmutaties.
  2. Markeer Btw-mutaties aanmaken.
  3. Kies 
     

     

     om een regel toe te voegen.
  4. Voer de boeking in. Zorg ervoor dat de Btw-categorie op de kosten/opbrensten regel wordt gezet en de btw-code op de btw-boekingsregel.
  5. Kies 
     

     

    .
  6. Kies Vrijgeven om de boeking op het btw-rapport te verwerken.

 

Van bovenstaande kan ik niet de btw code kiezen bij een transactie in het grootboek, waarom niet? Is er meer uitleg mogelijk.

3 ANTWOORDEN 3

door sanderdercksen

Het is mij niet helemaal duidelijk welk soort transactie er gemaakt moet gaan worden en of een journaaltransctie daar de meest gewenste plek voor is. Btw gerelateerde transacties komen over het algemeen uit debiteuren, crediteuren, bank/kas of btw-correcties. 

habers
CONTRIBUTOR ***

door habers

HAllo ,

 

We hebben een factuur gehad met verlegde btw, deze hebben wij geboekt via pro active met btw 4b. Dus de btw opgeteld bij de factuur. Nu is de factuur over naar VIsma, daar zet die de factuur ex btw neer, dat is juist. echter de btw is helemaal niet geboekt. Die wil ik dus handmatig boeken want wij dienen deze verlegde btw af te dragen aan de fiscus, we kunnen deze niet in vooraftrek nemen, dit zijn kosten voor ons. Nu is er de mogelijkheid via de journaaltransacties btw te boeken zoals in vorige vraag aangegeven maar dat werkt niet. de btw code kan niet gevuld worden bij het boeken van de transactie. 

door Elbert Dannenberg

Ik adviseer altijd om de inkoopfactuur tegen te boeken, als dat niet mag/kan, dan een btw-correctie aanmaken via (TX301000)