Mijn Communities
Help
Salden
CHAMPION ***

Pensioenberekening CAO Woondiensten vanaf 2026 bij volledige 13e maand

door Salden
Status: Nieuw

Onze woningcorporatie kent een volledige dertiende maanduitkering (8,333%)
Vanuit de Cao Woondiensten is er vanaf 2024 een eindejaarsuitkering geldig (van 4% vanaf 2026).
Deze nieuwe eindejaaruitkering heb ik in Visma op 0% gezet omdat ik anders 2 regelingen naast elkaar had lopen.
Echter, vanaf 2026 wordt de eindejaarsuitkering ook onderdeel van het pensioengevend salaris. In aanloop hier naartoe, zou ik de eindejaarsuitkering daarom alsnog willen activeren en zichtbaar maken op de loonstrook. Je krijgt dan dus een combinatie van een stukje 13e maanduitkering en eindejaarsuitkering, waarvan in 2026 een deel van de eindejaarsuitkering wél pensioengevend is en een deel niet pensioengevend.

Een concreet voorbeeld: 13e maand van 4,33% over 105% salaris (niet pensioengevend) + 4% eindejaarsuitkering over 100% salaris (wel pensioengevend) + 4% eindejaarsuitkering over resterende 5% salaris (NIET pensioengevend).
Mijn wens is om de software zodanig aan te laten passen dat dit correct kan worden berekend.

3 Opmerkingen
NicoleR
CHAMPION *
door NicoleR (Bijgewerkt ‎10-10-2025 12:06 door NicoleR )

@Salden De cao regeling loopt op extra uitkering 1. Wij hebben voor het nog niet geïncorporeerde deel onze bestaande extra uitkeringen 3/4 aangepast naar de incorperatieregeling. Bij aanvang van de cao regeling hebben wij gevraagd of beide regelingen met elkaar onderhuids verrekend kunnen worden (dus onaangetast oude regeling onder aftrek van uitkomsten cao berekening), dat was helaas onmogelijk. Vandaar de regelingen naast elkaar tot de incorperatie geheel doorlopen is.

Salden
CHAMPION ***
door Salden (Bijgewerkt ‎10-10-2025 13:55 door Salden )

Hoi @NicoleR ,

Die optie heb ik ook aangekaart. Andere optie is om degenen boven de 100% RSP een toeslag te geven zodat je wel de gewenste knip hebt. Visma oppert zelf de volgende oplossing: Voor medewerkers met een RSP > 100% een afwijkend % 13e maand opgeven op component 46000.

Dit klinkt als een handmatige handeling die jaarlijks per individu moet gebeuren. Dat lijkt me te bewerkelijk.

Mvg,

Oscar Salden

NicoleR
CHAMPION *
door NicoleR (Bijgewerkt ‎10-10-2025 17:55 door NicoleR )

Hoi @Salden ,
Als het systeem de 4% cao over de gemaximeerde grond uitrekent en de eigen regeling met 4,33 in de salaristabelaansturing een verhoogd eind krijgt in het eigen scherm "schaal" van 105% bedrag, dan zou je met een formule in Excel de ongelijkheden tussen beide uitkomsten eruit kunnen trekken (cao staat tot eigen x%). Dat verschil dan omrekenen naar een vast eenmalig bedrag en die importeren op een aanvullingscode eenmalig bedrag. Dan heb je in verband met niet kunnen samenvoegen op de strook wel 3 regels bij mensen boven 100% RSP.

Het scherm schaalinformatie achter de eigen regeling moet je sowieso zelf onderhouden, er is geen koppeling mogelijk naar de schaaldefinities van extra uitkering 1. Zie op cao niveau in tabel 50500 408 en 408a, de aangeroepen tabel die onderhouden wordt is nr 50540. Identieke inrichting kan op cao niveau op de eigen extra uitkering met als max het bedrag van 105% ipv de cao waarde. Per datum cao indexatie is er een nieuwe regel in de tabel.